När får arbetsgivare avskeda eller säga upp sina arbetstagare?

Hej jag jobbar extra på en gymkedja jag tränar där och även på mitt gamla gym där mina vänner brukar träna och dom har en annan sorts utrustning till min typ av träning. Min fråga är om jag kan få sparken om chefen vet om att jag tränar på ett annat gym är det möjligt? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag utgår ifrån att du bara tränar på ett annat gym och att du inte arbetar där. Jag utgår även ifrån att du inte har misskött dig i ditt arbete.

Vilken lag skyddar din anställning?

Lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar frågor om uppsägningar och avskedanden. I Sverige kan man ”få sparken” på tre sätt. Det vill säga genom att avskedas, att sägas upp på grund av personliga skäl eller att sägas upp på grund av arbetsbrist. Jag kommer att förklara vad varje form innebär och när arbetsgivaren kan ge dig ”sparken”.

Vad innebär det att bli avskedad?

När du som arbetstagare på ditt gym grovt åsidosätter dina arbetsskyldigheter mot din arbetsgivare får du omedelbart skiljas från din anställning utan någon uppsägningstid (18 § LAS). Med andra ord ska du ha gjort något som arbetsgivaren inte behöver tåla. Exempel är uppsåtliga brott mot arbetsgivaren eller dina arbetskollegor, ageranden som syftar till att skada din arbetsgivare (AD 1999 nr 147), vägran att arbeta (AD 2002 nr 35) och illojal konkurrens med mera. Att du har arbetat lång tid hos samma arbetsgivare, att du är äldre eller att du aldrig tidigare har gjort fel har ingen betydelse för om du får avskedas (AD 2009 nr 22). Undantaget är om du exempelvis är sjuk i alkoholism (AD 1997 nr 13). Arbetsgivaren får dock i regel inte avskeda dig, om arbetsgivaren har känt till en omständighet (se ovan exempel) i mer än två månader (18 § 2 st. LAS). Är problemet fortlöpande, t.ex. samarbetssvårigheter över en längre tid, så kan ovan regel inte användas och arbetsgivaren får därför avskeda dig även om längre tid har gått än två månader. Som du hör finns ingen grund för dig att avskedas för att du inte har grovt åsidosätt dina arbetsskyldigheter genom att träna på ett annat gym.

Vad innebär det att bli uppsagt av personliga skäl?

En uppsägning av personliga skäl måste alltid vara sakligt grundad (7 § 1 st. LAS). Att ett skäl är sakligt grundat betyder att det är acceptabelt och reellt, samt att arbetsgivarens skäl att säga upp dig väger tyngre än ditt intresse av att behålla din anställning (så kallad väsentlighetsbedömning). Dessutom behöver din arbetsgivare även att undersöka om du kan omplaceras (7 § 2 st. LAS). Ett acceptabelt skäl måste alltid kopplas till anställningen. Ett reellt skäl måste också kopplas till din anställning och vara konkret och inte ett löst rykte. Arbetsgivaren måste därför grunda uppsägningen i ditt agerande och skötsamhet i arbetet. Arbetsgivaren får därför först säga upp dig av personliga skäl när saklig grund finns, vilket betyder att arbetsgivaren ska ha ett acceptabelt och reellt skäl, ha gjort en intresseavvägning och undersökt om du kan omplaceras. Kom dock alltid ihåg att det är arbetsgivaren som måste bevisa att du har misskött dig. Att du tränar på ett annat gym påverkar inte hur du sköter dina arbetsuppgifter hos arbetsgivaren och du kan därför inte sägas upp av personliga skäl.

Vad innebär det att bli uppsagt på grund av arbetsbrist?

En uppsägning på grund av arbetsbrist följer i stor utsträckning reglerna som jag tog upp om personliga skäl. Det vill säga att arbetsgivaren måste ha saklig grund även här som betyder ett acceptabelt och reellt skäl (7 § 1 st. LAS). Arbetsgivaren måste även i detta fall alltid undersöka om du kan omplaceras (7 § 2 st. LAS). Skillnaden mellan en uppsägning av personliga skäl och arbetsbrist är dock att brist på arbete, företagets dåliga ekonomi och omorganisering godtas som saklig grund när arbetsgivaren gör sin intresseavvägning (så kallad väsentlighetsbedömning). Arbetsgivaren har dock en skyldighet att alltid undersöka om uppsägningen kan undvikas, annars kan uppsägningen på grund av arbetsbrist ifrågasättas av domstolen (AD 2006 nr 92). Att säga upp för säkerhetsskull kan aldrig godtas (AD 1996 nr 48) och inte heller att uppsägning görs för tidigt (AD 2014 nr 1). Kärnan i skyddet vid uppsägningar på grund av arbetsbrist ligger just i turordningsregeln sist-in-först-ut (22 § LAS). Som jag förstår är en uppsägning på grund av arbetsbrist dock inte aktuell. Därför går jag inte närmare in på turordningsreglerna.

Avslutande ord och min rekommendation

Du som arbetstagare kan ”få sparken” på tre sätt. Alla förutsätter dock att du har misskött dig i ditt arbete. Som jag förstår har du inte misskött dig på något sätt. Därför borde arbetsgivaren inte ha något skäl att ”sparka” dig från ditt jobb. Du kan därför fortsätta att träna på det andra gymmet där dina vänner också tränar.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor om uppsägningar eller något helt annat. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare