När börjar preskriptionstiden löpa för en fordran?

När uppstår en fordran i bemärkelsen som används i Preskriptionslagen. Uppstår fordran när tjänsten eller varan utförts/levererats eller när fakturan har skickats?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt Preskriptionslagen preskriberas en fordran enligt huvudregeln 10 år efter det att fordran tillkom. Om fodral grundar sig på ett avtal så räknar man tiden från avtalet. Det innebär alltså att fordran uppstår den dagen man sluter avtal om tjänsten/köpet av varan.

Svaret på din fråga beror alltså på hur köpeavtalet ser ut och om tjänsten t.ex. utförs löpande. I ditt fall skulle jag tolka det som att fordran anses uppstå när tjänsten har utförts/varan har levererats, men dock beror det som sagt lite på vad det är för tjänst/vara som du syftar på och hur köpesituationen ser ut.

Sammanfattningsvis uppstår fordran när avtalet om köpet av varan/tjänsten uppstod. För att kunna svara mer utförligt hade jag behövt mer information om köpet du syftar på. Däremot uppstår fordran innan fakturan har skickats, så alternativ 2 i din frågeställning är uteslutet.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Du är annars alltid varmt välkommen att ställa en till fråga eller att använda dig av en av våra Expresstjänster.

Allt gott.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare