FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/10/2019

När börjar ett kollektivavtal att gälla?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Kollektivavtalet är ett skriftligt avtal mellan arbetsgivare och en facklig organisation och innehåller regler om bland annat löne- och anställningsvillkor. När ett avtal börjar gälla beror på vad parterna har kommit överens om. Om ingen särskild tidpunkt avtalats brukar man kunna utgå ifrån att det gäller från tidpunkten då avtalet sluts, dvs. när ett anbud möts av en accept. Jag råder dig att kolla med ditt kollektivavtal, alternativt ditt fackförbund för att få mer information avseende ditt kollektivavtal.

Medlingsinstitutet har en hemsida som du kan bekanta dig med. Hemsidan hittar du HÄR. Där finns en sökmotor där du finner gällande avtal och uppgifter om mellan vilka tidpunkter de gäller.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp. Har du fler frågor och funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa till oss på Lawline.

Vänligen,

Cornelia IsacsonRådgivare