När börjar betänketiden i 5 kap. 4 § äktenskapsbalken?

Hej!

Jag gifte mig med en vietnamesisk kvinna för snart ett år sedan. Vi har enbart hälsat på varandra kortare tid. Hon har inte uppehållstillstånd i Sverige än, Vi har aldrig bott tillsammans. Vi har var sitt barn under 16 år men inga gemensamma. Hon har slutat att kontakta mig och blockerat mig från hennes Facebook och svarar inte i telefon eller svarar på mina frågor om hur vi ska göra. Jag vill därför skiljas. Jag har försökt att få svar på vad som hänt för hon var envis med att skynda sig att gifta sig pga hennes tradition. Jag vill verkligen ha ett liv med henne och barnet men jag måste inse att hon har inte för avsikt att ha kontakt mer med mig.

Tingrätten i min stad sa att det kommer att bli en betänketid, även om hon skriver på ansökan om gemensam äkt.skillnad. Jag undrar vad som menas med, om man bott åtskilda i mer än 2 år så kan man slippa betänktetiden (5 kap 4 äktenskapsbalken)

Gäller det från den dagen vi gifte oss i Sverige eller när vi träffades online?

Jag tror inte hon kommer att bry sig alls och inte skriva på. Är det rimligt att det ska vara en betänketid då vi inte har något gemensamt och har aldrig bott tillsammans? Vi träffades online hösten 2016, hälsade på henne i mars 2016, april 2017. Hon var här i 85 dagar sommaren 2017 på visering.

Mycket tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

5 kap. 4 § äktenskapsbalken lyder följande "om makarna lever åtskilda sedan minst två år, har var och en av dem rätt till äktenskapsskillnad utan föregående betänketid". Som svar på din första fråga berörande vilken dag två-årstiden baseras på så är det från dagen då personerna gifte sig. Det framgår direkt av formuleringen i bestämmelsen där det står skrivet "makarna".

När det gäller din fråga berörande betänketiden så innebär bestämmelsen att om två personer levt åtskilda i mer än två år så finns det ingen anledning att fortsatt vara gifta om en eller båda parter inte vill vara gifta längre och man dessutom inte lever ihop. Betänketid finns till för att en make inte ska fatta ett förhastat beslut utan tänka igenom om hen verkligen vill skilja sig. När makarna redan levt åtskilda två år har man i kommentarer till lagen formulerat det som att en person inte behöver denna betänketid. Efter två år har var och en av makarna rätt att ansöka om äktenskapsskillnad ÄVEN om den andra maken inte vill det och även om någon av makarna har ett barn under 16 år. Nu har ni varit gifta i ett år så den absoluta rätten till äktenskapsskillnad utan betänketid gäller inte för dig ännu. Det finns dock ett rättsfall från 2014 som kan vara till din hjälp. I rättsfallet kom Högsta domstolen fram till att även tid innan äktenskapet kan räknas in i bedömningen om hur lång tid makarna levt åtskilda. Det är ett rättsfall som är prejudicerande vilket innebär att det visar hur lagens bestämmelser ska tillämpas i praktiken [NJA 2014 s. 750]. Du skulle rimligtvis då kunna hänvisa till detta rättsfall och mena att tingsrätten ska börja räkna er tid tillsammans från då ni faktiskt rent fysiskt levt åtskilda. Jag kan inte på egen hand avgöra när tingsrätten kommer anse er vara faktiskt åtskilda från varandra utan det är upp till dem. Det kan hända att de menar att ni inte varit faktiskt åtskilda förrän efter de 85 dagar då hon senast var här. I sådana fall har ni fortfarande inte varit tillsammans tillräckligt länge för att du ska få begära äktenskapsskillnad utan betänketid. Samtidigt kan de anse att ni varit faktiskt åtskilda ända sedan ni träffades online och då har du rätt till äktenskapsskillnad utan betänketid.

Min slutgiltiga bedömning

Utefter den information du givit mig och utefter den fakta jag presenterat för dig gör jag följande bedömning:

Hela syftet med betänketid är att inte fatta förhastade beslut och därför tycker jag att du ska:

1. Argumentera för att ni knappt träffats och att beslutet därmed inte är förhastat och
2. Att hon inte vill ha kontakt med dig och därmed inte visar något intresse av att vara gift samt,
3. Hänvisar till rättsfallet om att ni faktiskt levt åtskilda längre tid än ni varit gifta.

Då finns det en möjlighet att de bedömer att du har rätt till äktenskapsskillnad utan betänketid. Jag har i mitt svar enbart utgått ifrån vad du skrivit till mig och skrivit potentiella lösningar men inget som är hugget i sten då jag inte vet alla förutsättningar exakt. Jag hoppas ändå att mitt svar varit vägledande och att du kan gå vidare med ditt ärende. Om du vill kan du boka tid med en av våra jurister på Lawline för att få ytterligare vägledning. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer igen!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare