När blir man medlem i bostadsrättsförening?

Hej En person köper bostadsrätt och blir godkänd av styrelsen i april. Personen flyttar in(tillträdesdag) i juni. I maj är det stämma i föreningen. Från när anses personen vara medlem? I vissa juridiska texter står dagen för medlemskap och på andra ställen hänvisar man till tillträdesdagen. Ska personen kallas till stämman i maj? Har hen rösträtt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning
Jag tolkar dig främst fråga efter om när en köpare av bostadsrätt har rösträtt på föreningsstämman. Jag kommer ge svar utifrån två perspektiv: (1) köparen blir medlem på tillträdesdagen, och (2) köparen blir medlem innan tillträdesdagen, men hens medlemskap är villkorat.

För bostadsrättsföreningar (brf) gäller bostadsrättslagen (BL). Eftersom brf är en form av ekonomisk förening, så är lagen om ekonomiska föreningar (EFL) och dess förarbeten aktuella även för bostadsrättsföreningar (1 kap. 1 § BL).

Medlemskap i brf och rösträtt
En medlem har rätt att närvara, yttra sig och rösta vid föreningsstämman (6 kap. 2 § EFL). Är en person inte medlem, så har hen alltså inte rätt att närvara, yttra sig och rösta vid föreningsstämman.

(1) Det är styrelsen som beslutar om att anta medlem i brf (2 kap. 1 § BL). Styrelsen ska då iaktta styrelsens stadgar samt 2 kap. BL. I 2 kap. 2 § BL uppräknas ett antal stadgevillkor för medlemskap som är utan verkan – alltså, även om de finns i föreningens stadgor, så ska enligt lag inte gälla. I paragrafens tredje punkt förklaras att ”oskäliga villkor” för medlemskap är otillåtna. Detta betyder – motsatsvis – att villkor som är sakligt motiverade i förhållande till föreningens ändamål är tillåtna. Att låta en person bli medlem först på tillträdesdagen är rimligtvis ett villkor som är sakligt motiverat eftersom det är först då som personen blir en del av brf rent praktiskt.

(2) Det kan också vara så att köparen är medlem fr.o.m. april, men att medlemskapet i förhållande till föreningsstämman är villkorat. 6 kap. 3 § andra stycket EFL förklarar att det får bestämmas att medlem får utöva sin rösträtt endast om vissa villkor är uppfyllda. Förarbetena till den paragrafen ger exempel varav ett är följande: att enbart medlemmar som tillhört föreningen under viss minimitid har rösträtt (se SOU 1949:17 s. 134, 187 och 189). Skulle personen vara medlem vid tidpunkten för föreningsstämman, så borde hen dock ha rätt att åtminstone närvara och yttra sig även om hen inte har rösträtt.

Det kan också föreligga på annat sätt än mina svar under (1) och (2). Det beror på hur stadgarna i just din brf ser ut och hur styrelsens beslut om medlemskap ser ut.

Mitt råd
Finns någon särskild paragraf i stadgarna som ger svar på er fråga? Har ni fått ett särskilt intyg om godkännandet från april vari svaret kan finnas? Jag råder er till att ta kontakt med styrelsen och fråga vad som gäller. Passa då gärna på att fråga om köparen åtminstone kan få delta på föreningsstämman. Jag kan inte tänka mig att det skulle skada att fråga.

Jag hoppas jag svarat på din fråga!

Johan EkstrandRådgivare