När blir en gåva samboegendom?

Hej.

Jag lite frågor om sambolagen.

Jag och mig sambo bor tillsammas sedan 10 år.

Vi ska nu byta lägenhet med hennes mamma som vi då ger varandra som gåvor

Om jag och min sambo då ger hennes mamma våran lägenhet som gåva & hennes mamma ger sin lägenhet till ENDAST min sambo (alltså att jag inte på pappret äger någon lägenhet längre). Om det då i framtiden tar slut gäller sambolagen I vårat fall med tanke på att det är en gåva?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att ni är sambor sedan tio år tillbaka. Regler kring samboskap finner du i Sambolagen (2003:376).

Avgörande för om egendom som en sambo har fått i gåva (av någon annan än den andra sambon) ingår i samboegendomen beror på om det finns ett villkor med gåvan som anger att egendomen som ges bort ska vara mottagaren enskilda (4 § Sambolagen).

Finns ett sådant villkor kommer du vid en eventuell bodelning inte att ha någon rätt till lägenheten.

För att du också ska få rätt till lägenheten bör det alltså inte finnas något sådant villkor i gåvan från din sambos mamma.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare