När blir bostaden samboegendom?

Hej, jag äger huset efter att jag och mitt ex gått skilda vägar. Jag köpte ut mitt ex och nu har jag blivit sambo med en annan kvinna. Vad händer om ett år eftersom jag står som ägare på huset. Kommer jag behöva köpa ut sambon om vi skulle separera om nåt år eller så?

Jag förstår att det vi köper till huset i framtiden nu ska delas på två ifall vi går skilda vägar.

Jag har frågat folk och som säger olika och jag känner att det vore enklare om man hade flyttat till en lägenhet men jag gillar huset.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis är sambolagen tillämpbar i ditt fall, lagen hittar du HÄR.

Det avgörande för om huset ska ingå i en framtida bodelning med din nuvarande sambo är om huset är samboegendom eller inte. Om huset är samboegendom så ska det ingå i bodelningen (8 §). Om huset däremot inte är samboegendom så ska det inte ingå i bodelningen och värdet på huset kommer därmed inte delas mellan er två.

Vad är då samboegendom?

Samboegendom är gemensam bostad och bohag, om det förvärvats för gemensamt bruk (3 §). Ett förvärv kan vara t.ex köp eller gåva. Det avgörande är om avsikten med förvärvet var att egendomen skulle användas gemensamt. Har avsikten varit att använda bostaden gemensamt så anses det vara förvärvat för gemensamt bruk och utgör därmed samboegendom.

I ditt fall blir svaret beroende på vilket syfte du hade när du löste ut ditt ex ur fastigheten. Om du löste ut ditt ex ur huset i syfte att du och din nuvarande sambo skulle bo där gemensamt bör huset anses vara förvärvat för gemensamt bruk. Är det däremot så att du löste ut ditt ex med en annan avsikt än att du och din sambo skulle bo i huset så kommer huset inte anses vara förvärvat för gemensamt bruk. Exempelvis om du inte hade träffat din nuvarande sambo när du löste ut ditt ex ur huset kommer huset inte anses vara förvärvat för gemensamt bruk.

Att tillägga är också att om huset anses vara förvärvat för gemensamt bruk så är det endast den del av huset som du köpte av ditt ex som kommer utgöra samboegendom. Den andel av huset som du ägde sedan tidigare kan inte anses vara förvärvad för gemensamt bruk i och med att syftet var ju inte att bo i huset med din nya sambo.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare