När ärver syskonbarn, efterarvingar

Hej.

Jag funderar på arvslotten från min moster. Min moster var gift men hennes make är död sedan en tid tillbaka. De hade inga egna barn. Min moster har två systrar som både är döda. Den ena systern har tre barn och den andra har fyra barn.

Min moster som ärvde sin make har också syskonbarn. Är de så kallade efterarvingar? Vet inte idag hur många syskonbarn han har, men kanske 10 stycken.

Det jag undrar är om alla syskonbarn tillhör samma arvsklass och om de då ska dela lika? Eller hur blir det?

Tack snälla för hjälpen. Man vill att allt ska bli rätt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att sammanfatta lite kort. Din moster hade två systrar som nu är bortgångna. En syster hade 3 barn och den andra 4 barn. Din mosters bortgångna man hade också syskon som även de har gått bort. De syskonen hade barn, ca 10 stycken totalt.

Kvarlevande makes arvsrätt

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). När en person som är gift avlider ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Din moster och hennes man var gifta, så när hennes man gick bort ärvde din moster hans kvarlåtenskap. Ett äktenskap anses avslutat när en av makarna avlider (1 kap. 5 § äktenskapsbalken (ÄktB)). När ett äktenskap avslutas brukar oftast en bodelning ske av makarnas egendom innan arvskiftet, vilket innebär att tillgångarna delas lika (9 kap. 1 § ÄktB och 23 kap. 1 § ÄB).

Det framgår inte av din fråga om en bodelning har skett, men jag kommer utgå från det.

Bodelningen som skedde mellan din moster och hennes man kommer nämligen sedan ligga till grund för beräkningen av efterarvet som din moster och hennes mans arvingar har rätt till nu när din moster avlidit (3 kap. 2 § ÄB).

Arvsordning - Vem ska ärva?

I första hand ska bröstarvinge/bröstarvingar ärva, dvs arvlåtarens barn och barnbarn osv i rakt nedstigande led (2 kap. 1 § ÄB). I detta fall finns det inga bröstarvingar eftersom varken din moster eller hennes man hade några barn.

Om det inte finns några bröstarvingar är det arvlåtarens föräldrarna som ska ärva hälften vardera av arvet (2 kap. 2 § ÄB). Det framgår inte av din fråga men jag drar slutsatsen att samtliga föräldrar också är bortgångna.

Om en förälder är avliden är det arvlåtarens syskon som delar den förälders lott. I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar, och varje gren tar lika lott (2 kap. 2 § 2 stycket ÄB). Finns det halvsyskon efter arvlåtaren, tar de tillsammans med helsyskon eller deras avkomlingar del i lott, som skulle ha tillfallit deras förälder (2 kap. 2 § 3 stycket ÄB).

Förtydligande av det som gäller i ditt fall

Av kvarlåtenskapen som din moster lämnar efter sig kommer 50% utgöra efterarv till hennes efterarvingar och 50% utgöra efterarv till hennes mans efterarvingar.

Fördelningen av kvarlåtenskapen mellan mosterns efterarvingar:

Eftersom båda mosterns föräldrar är avlidna ska efterarvet delas lika mellan hennes syskon, det gäller även halvsyskon. Eftersom det inte framgår att det finns några halvsyskon utgår jag från att det inte gör det. I detta fall är även syskonen bortgångna och deras avkomlingar träder därför i deras ställe.

Det innebär att systrarnas barn kommer dela på mosterns del av kvarlåtenskapen:

Systern som har tre barn: Varje barn kommer få ⅓ av 25% av kvarlåtenskapen vardera. Systern som har fyra barn: Varje barn kommer få ¼ av 25% av kvarlåtenskapen vardera.

Fördelningen av kvarlåtenskapen mellan mosterns mans efterarvingar:

Man utgår från samma som anfört ovan men fördelningen blir dock annorlunda. Jag kan tyvärr inte göra ett lika utförligt svar som ovan eftersom det endast framgår hur många syskonbarn det finns och inte hur många syskon mosterns man hade och hur många barn syskonen hade vardera.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare