När är avtal bindande?

Hejsan. Jag har lite frågor angående Avtalsbrott och vad som krävs för att ett avtal skall vara giltigt. Jag har nyligen börjat ett hobbyintresse där jag köper och säljer samlarobjekt. Häromdagen hörde en säljare av sig till mig att han ville sälja sin samling. Han visade upp hela samlingen och Jag frågade vad han ville ha för allting. Han svarade 500kr, efter jag prutat ner priset till 400kr, säger han 450kr och de är dina. Jag svarar direkt att vi har en deal och ber om att få betala. En stund går och tillslut svarar han att han fått erbjudit mer pengar för varan och att han skall höra av sig på tisdag hur mycket det nu kommer kosta att köpa hans samling. Jag hänvisar till honom att vi precis kommit överens om ett pris och att han har sålt de till mig, även fast jag inte har betalat en.

Han antyder då att vi inte gjort något avtal då det inte är något kontrakt och det bara är juridisk bindande efter att jag betalat och fått hem varorna.

Summering: Är vårt avtal giltigt och har motparten begått avtalsbrott om han inte fullföljer vår överenskommelse? Ps allt finns dokumenterat med bildbevis. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret regleras i avtalslagen (AvtL).

Utgångspunkten för avtal är den s.k anbud-/ acceptmodellen. Den innebär att ett bindande avtal uppstår om någon ger ett anbud till någon och denna personen sedan accepterar anbudet (AvtL 1§). Det spelar ingen roll om detta sker på papper, muntligt, via mejl/sms eller på något annat sätt. Det ni avtalade över sms är alltså bindande.

Det finns undantag från detta. Dock består dessa undantag främst av vissa avtal som har formkrav (t.ex försäljning av fastighet) eller när man svarar för sent, egentligen ger ett motbud. Ett återtagande av ett anbud är endast giltigt ifall motparten tar del av återkallelsen innan eller samtidigt som anbudet (AvtL 7§). Alltså är din motparts återkallelse inte giltig.

Nu kommer vi dock till det jobbiga med juridik. Det är inte samma sak att ha rätt och att få rätt. Du har helt rätt i detta fall men det här verkar inte vara en tvist som är värd att ta till domstol eftersom det rör så små belopp.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om inte får du gärna ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare