När anses en stöld vara grov?

Hej! Jag undrar om man genom att stjäla pengar från en butik kan dömas till stöld av den grova sorten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad innebär stöld?

Först och främst vill jag förklara vad stöd innebär. Stöld är när man olovligen tar något som tillhör någon annan med syfte att behålla det för sig själv, sälja det eller likande. Stöld regleras i brottsbalken (BrB). Det finns olika typer av stöldbrott. Stöld av normalgraden regleras i 8 kap. 1 § BrB och grov stöld definieras vidare i 8 kap. 4 § BrB.

Vad räknas som grov stöld?

Det finns vid grov stöld ingen exakt värdegräns eller belopp på vad som räknas in i detta brott, istället tas flera omständigheter hänsyn till. Till exempel beaktar man om personen som utför stölden haft vapen på sig, om stölden i övrigt varit särskilt farlig eller hänsynslös. Flera omständigheter kan alltså här vägas in i bedömningen om en stöld ska anses vara grov. Därför kan ingen exakt svar ges, utan det beror på omständigheterna. Om att stjäla pengar från en butik kan anses vara grov stöld beror därför på.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare