FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/08/2022

När anses egendom bli dold samäganderätt?

Min sambo och jag skaffade leasingbil. Bara en person kunde stå för kontraktet så det fick bli hon. Så separerade vi och hon ansåg att hon kunde ta bilen för den stod på henne. Jag motsatte mig detta och menade att det var medvetet en gemensam egendom/kontrakt. Det slutade dock med att hon tog bilen. Kunde hon göra så? Mvh Henrik.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad är dold samäganderätt och var regleras denna regel?

Din situation rör sig om dold samäganderätt, vilket betyder att ni båda kan bli ”ägare” till egendom, trots att förvärvet endast har gjorts i den ena sambons namn. Reglerna om dold samäganderätt har utarbetats i rättspraxis och utgångspunkten är att man antar att båda äger egendomen, så länge vissa förutsättningar med förvärvet är uppfyllda. En bedömning ska dock alltid göras från fall till fall (NJA 2008 s. 826).

Förutsättningarna för att dold samäganderätt ska antas föreligga är att en egendom ska förvärvas för bådas gemensamma bruk och att den andra sambon har ekonomiskt bidragit till förvärvet. Det finns inget krav på ett faktiskt avtal om att en egendom ska förvärvas för gemensamt bruk, utan det räcker med en tyst eller muntlig överenskommelse. Å andra sidan får det ekonomiska bidragit vara av olika slag, så som penninglån, månatliga avbetalningar eller penninggåvor (NJA 1982 s. 589).

Bör den leasade bilen anses vara dold samäganderätt?

Med hänsyn till hur ett samboförhållande är där användningen av egendom används gemensamt i vardagen och där underförstådda överenskommelser är vanliga, så är det naturligt att egendom ska ägas gemensamt, så länge förutsättningarna är uppfyllda. Utifrån vad du berättar i din fråga verkar det som att ni ville skaffa bilen gemensamt men att ni inte fick göra det då bara en person fick stå på avtalet. Det talar för att ni hade en avsikt om att skaffa bilen gemensamt för er bådas bruk. Vidare antar jag att du har varit med och bidragit ekonomiskt till att leasa bilen, exempelvis genom olika betalningar. Ovan talar därför för att ni båda bör anses ”äga” den leasade bilen.

Avslutande ord och min rekommendation

Inledningsvis kan båda sambor vara ägare till saker, så länge den ena sambon köper saken för gemensamt bruk och så länge den andra sambon också bidrar ekonomiskt till förvärvet. På så vis uppstår dold samäganderätt. I ditt fall verkar det som att ni ville skaffa bilen gemensamt men inte fick göra det. Därför borde den första förutsättningen vara uppfylld. Så länge du också bidrog ekonomiskt till köpet av bilen, så är även den andra förutsättningen uppfylld. I så fall bör du ha lika rätt till bilen som din sambo. Min rekommendation är därför att prata med din sambo om varför du också anses äga bilen och därefter försöker att komma överens om vad ni vill göra med den, till exempel sälja bilen, köpa ut varandra eller turas om att få använda bilen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare