Muntliga avtal vid arv

Hej! min farmor har gått bort, hennes önskan va att ta jag skulle ta över hennes hus, vilket hon också sa till han som gjorde min farfars bodelning, plus till en del andra. Sen fick min pappa och farbror ärva det då de tvingade henne att skriva det på dom på slutet... Gäller inte hennes muntliga avtal då? förmodligen inte men vill ändå vara säker då de kräver mig på miljoner nu om jag ska köpa det.../ Maria

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om arv och testamente

När någon går bort så kan arvingar (släkt, barn etc) och/eller andra personer (ej släkt) ärva egendom genom testamente. Genom att skriva testamente så ser den bortgångna personen till att rätt person får rätt egendom. Trots att testamente har skrivits så har dock alltid bröstarvingar (barn till den bortgångna) rätt till arv genom sin laglott enligt lagen, trots att den kanske inte står med i testamentet som arvtagare.(7 kap 1 § Ärvdabalken, ÄB). Laglotten är hälften av vad personen skulle ha ärvt. Om testamente inte finns så ärver arvingar i den turordning som anges i lag där bröstarvingar (barnen) ärver först, eller make om barnen som finns är gemensamma.(2 kap 1 § ÄB)

Din situation

För att du skulle ha fått ta över huset skulle din farmor ha testamenterat det till dig. Ett giltigt testamente måste också vara skriftligt, så tyvärr gäller inte muntliga avtal.(10 kap 1 § ÄB) Du skriver att dom har "tvingat" henne till att skriva huset på dom. Jag vet inte om du menar att hon har testamenterat det till dom eller bara skrivit över äganderätten för huset. Men om dom har tvingat henne att testamentera det till dom så kan testamentet vara ogiltigt.(13 kap 3 § ÄB). Om testamentet då skulle bli ogiltigt pga av tvånget så kan din pappa och farbror förlora rätten att ärva henne helt och hållet.(15 kap 2 § ÄB) Och då kan du som barnbarn få ärva henne, och eventuellt andra barnbarn om såna finns.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare