FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/09/2014

Moped lagad med silikon - bindande avtal och påföljd vid fel

Sonen köpte en moped för 4500 säljaren i sin tur vill köpa hans moped så han lägger 500 emellan. Sonen provkör moppen som utgetts för att gå hårt. Han kör den hem ca 1 km. Där undersöker han den och upptäcker att den läcker olja. Det visar sig att blocket silikonerats ihop. Nyligt av silikonet att döma. Vi åker direkt dit för att häva köpet. Då det aldrig skrevs något kvitto samt att ägarbytespappren aldrig är inskickade tyckte vi det var enkelt att bara byta tillbaka då det framkommit så pass stort fel som ägaren aldrig upplyst om, säger att han inte visste nåt. Undrar nu om ägarbytet verkligen gäller när inget kvitto finns och inga ägarbytespappren är inskickade.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel gäller enligt avtalslagen 1 § att avtal sluts genom att den ena parten lämnar ett anbud som den andre accepterar men så behöver inte vara fallet. Det väsentliga är att det finns en gemensam partsvilja att ingå avtal med ett visst innehåll. För vissa avtalstyper finns krav uppställda för hur avtalet ska vara utformat. Så är dock inte fallet vad gäller mopeder vilket betyder att avtal kan ingås på flera olika sätt, exempelvis muntligen. Kvitto eller liknande är alltså inte nödvändigt för att avtalet ska vara bindande. Det förefaller därför som att ni har ett bindande avtal.

Vad jag förstår är säljaren privatperson vilket i sådant fall innebär att köplagen är tillämplig. Enligt 17 § ska varan överensstämma med vad som följer av avtalet, annars föreligger fel i varan. Fel i varan föreligger även då varan inte överensstämmer med uppgifter som köparen har lämnat om dessa uppgifter kan antas ha inverkat på köpet vilket följer av 18 §. Med sådan uppgift avses inte allmänt hållna värdeomdömen, mer precisa uppgifter krävs för att grunda ansvar för säljaren. ”Det är en kanonmoppe” eller liknande kan alltså inte grunda ansvar medan ett uttalande som ”all genomförd service är av högsta kvalitet” skulle kunna göra det. Var i denna skala utlåtandet om att mopeden ”går hårt” ska placeras vågar jag inte med säkerhet svara på utan att närmare känna till vad säljaren har sagt. Vidare sägs i 19 § 1 st. 3 p. att fel i varan också föreligger om varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till i första hand varans pris men också till övriga omständigheter kunnat förutsätta, även om varan sålts i ”befintligt skick” eller med liknande förbehåll. Med hänsyn till priset har jag svårt att se att varan skulle bedömas vara i väsentligt sämre skick än vad som objektivt kunnat förutsättas. Helt säker är jag dock inte då jag inte har tillräcklig kunskap om mopedmarknaden.

Föreligger fel i varan kan du som köpare enligt 30 § använda dig av någon av påföljderna som återfinns i 31-40 §§. Enligt 33 § måste du dock reklamera felet inom skälig tid. I reklamationen måste du ange varuti felet ligger. Genom att direkt åka tillbaka och påpeka felet har ni uppfyllt er reklamationsplikt. Det är därför, förutsatt att fel föreligger förstås, möjligt att kräva avhjälpande av felet enligt 34 § förutsatt att du lämnat meddelande om kravet i samband med reklamationen eller inom skälig tid därefter. Enligt 37 § kan du kräva att köpet hävs. Det gäller dock enbart om avhjälpande eller omleverans inte kommer på fråga. Omleverans torde inte kunna komma på fråga då du köper av en privatperson som bara äger ett exemplar. Avhjälpande av felet förefaller däremot som en rimlighet. Hävning av köpet är därför troligen inte möjligt.

Detta är endast vad lagtexten säger. Kom ihåg att köplagen är dispositiv vilket innebär att det är fullt möjligt för er att förhandla fram en annan lösning som passar er.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare