Möjligt för borgensman att avsluta borgensåtagande utan borgenärens samtycke?

Hej. När jag som privatperson ingår ett borgensåtagande för att någon skal beviljas hyreskontrakt för bostad kan jag enligt vissa regler avsluta detta efter två år. Jag undrar nu om liknande villkor finns om jag går går i borgen för ett bostadslån avseende ett hus?

Lawline svarar

Hej! Det korta svaret på din fråga är nej. Undantaget är självfallet om borgenären(alltså den person som ska få betalt)går med på att borgensförbindelsen sägs upp. Som jag förstår din fråga undrar du däremot om man kan slippa ifrån en borgensförbindelse utan borgenärens samtycke. Lagen erbjuder ingen sådan möjlighet.

Generellt vid borgensåtaganden gäller att borgensmannen bör vara medveten om att risken finns att hen får betala hela skulden själv. Om borgensmannen inte är beredd att göra detta bör borgensförbindelsen inte ingås. Det är vidare viktigt att borgensmannen skaffar sig en bra inblick i låntagarens ekonomi för att kunna bedöma om denne kommer kunna betala skulden själv. Om en bank kräver att en låntagare har en borgensman är det vanligen för att banken bedömer att det är osäkert om låntagaren har den ekonomi som krävs för att kunna betala skulden. Detta kan vara en indikation på att låntagaren kan komma att få svårt att betala själv.

Mvh,

Ronja KleiserRådgivare