Möjligheter till att upplösa samäganderätt av sommarstuga på ofri grund

Jag äger tillsammans med min bror en sommarstuga på ofri grund. Vi har fått denna stuga som gåva av våra numera avlidna föräldrar. Jag vill nu av olika skäl bli utlöst ur delägandet. Jag har föreslagit min bror ett utköpsbelopp, för min del av stugan, som jag baserat på försäljningsvärdet på liknande stugor i omgivningen. Enligt min uppfattning innebär detta belopp absolut inget överpris och jag har igen önskan att "sko mig" på min brors bekostnad. Detta har jag också talat om för honom och föreslagit att om han är missnöjd med priset skall vi anlita en värderingsman. Nu verkar det som om min bror inte vill lösa ut mig och vid ett tillfälle har han sagt att han vägrar. Jag vet att jag genom tingsrätten kan framtvinga en en försäljning av stugan, ev. genom offentlig auktion, men det är kostsamt, särskilt med tanke på stugans relativt ringa värde, samt omständligt och onödigt fientligt. Dessutom vet jag att min bror vill behålla stugan. Fråga: Vilken möjlighet har jag att framtvinga en delning utan utan att framtvinga en försäljning genom tingsrättsbeslut. Jag skulle helst vilja slippa att hota med det sistnämnda.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Samäganderättslagen är den lag som reglerar gemensamt ägande av fastigheter och lös egendom (ett hus på ofri grund är lös egendom). Lagen är delvis dispositiv vilket innebär att det är möjligt att avtala om att delar av den inte ska gälla. Vad jag förstår av din fråga så har du och din bror inte upprättat något avtal som reglerar ert gemensamma ägande av sommarstugan, med andra ord gäller lagen i sin helhet i ert fall.

Av andra paragraf framgår att beslut som rör egendomen i helhet eller dess förvaltning kräver samtliga delägares samtycke. Motsatsvis ger paragrafen varje delägare rätt att förfoga över sin andel, till exempel genom att sälja eller pantsätta den. Vid samägande äger parterna inte varsin konkret del av egendomen som går att peka ut utan istället ideella andelar av den men du kan alltså på eget bevåg sälja de 50% som tillhör dig. I praktiken kan det förstås vara svårt att hitta en köpare som är intresserad av att köpa 50% av sommarhuset eftersom han eller hon måste komma överens med din bror om skötsel, vem som ska få vara där när osv. Ett annat alternativ än att försöka sälja din hälft till någon utomstående är, som du skriver, att tvinga fram en försäljning av sommarhuset i helhet. Möjligheten att ansöka hos rätten om en sådan försäljning framgår av sjätte paragrafen. Jag förstår att det här emellertid inte är ett särskilt attraktivt alternativ för dig. Enligt sjunde paragrafen finns en rätt att begära att samägandet ska upplösas genom en klyvning men tyvärr gäller det bara fastigheter och inte lös egendom, det är reglerna i fastighetsbildningslagen (FBL) som används i sådana fall.

Sammanfattningsvis är mitt råd till dig att du i första hand försöker att komma överens med din bror, i andra hand får du överväga möjligheten att sälja din andel till en tredje part eller att tvinga fram en försäljning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, är det något som skulle vara otydligt så är du välkommen att kontakta mig igen.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare