FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2017

Möjligheten att bo kvar i gemensam bostad efter makes bortgång

Min make har avlidit och vi har äktenskapsförord om enskild egendom.

Vi har två gemensamma barn och min make har två barn sedan tidigare.

Vi har en bostadsrätt som vi äger gemensamt.

Har jag rätt till någon del av min makes andel?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över vad som kommer att hända med er gemensamma bostadsrätt nu när din make har avlidit. Det är alltså detta jag kommer att besvara nedan.

Innan arvet efter din make skiftas måste en bodelning av era tillgångar göras (9 kap 1 § Äktenskapsbalken). I bodelningen ska giftorättsgodset tas upp för att sedan, efter avräkning av eventuella skulder, fördelas lika mellan er (11 kap 3 § Äktenskapsbalken). Giftorättsgodset utgörs av alla tillgångar som inte är enskilda (7 kap 1 § Äktenskapsbalken). Jag förstår det som att bostadsrätten utgör giftorättsgods i ditt fall varför den ska ingå i bodelningen. Detta innebär i sin tur att hälften av bostadsrätten ska skiftas i arv efter din make.

Det finns dock en möjlighet för en make att få hela bostaden på sin lott i en bodelning (11 kap 8 § Äktenskapsbalken). För att detta ska vara möjligt krävs det att man är den som bäst behöver bostaden. I och med att din make är avliden är det uppenbart att du är i bäst behov av bostaden. Ekonomiskt sett innebär inte detta att du "får" bostaden, utan du måste avstå egen egendom till samma värde och/eller ta över lån till bostaden. Reglerna innebär alltså ett skydd för att få bo kvar i sitt eget hem, men inte att man får mer egendom totalt än vad man annars hade fått.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare