FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/02/2015

Möjlighet till skadeståndsanspråk då en tidigare anställd agerat illojalt

Hej. Vad kan jag göra för att begära skadestånd eller likn. av fd anställd som blev avskedad pga illojalitet mot företaget, arbetade med konkurrerande verksamhet under sin anställning hos oss mm. Även efter avsked fortsätter hen att förstöra för företaget genom att prata illa om företaget och locka deltagare till konkurrenter.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till LAWLINE med din fråga!

I och med anställning följer krav om att en arbetstagare ska ställa sin arbetskraft till förfogande inom den avtalade anställningen. Det inbegriper även en lojalitetsplikt som innebär att den anställde inte får bedriva konkurrerande verksamhet vid sidan av sin anställning. Det kan då vara en saklig grund för uppsägning eller grund till avskedande. Enligt praxis så gäller dessutom konkurrensförbudet i åtminstone 6 månader till ett år efter anställningens slut. I fallet du beskriver så har den tidigare anställde redan blivit avskedad då denne bröt mot anställningsavtalet, och den lojalitetsplikt som följde av detta.

Nu är frågan ifall den tidigare anställde kan bli tvungen att erlägga en skadeståndsavgift till företaget. Det första som ska tas i beaktning är då hur pass stor skada den anställde har förorsakat företaget genom den konkurrerande verksamheten. Sedan beror det även på vad det är för typ av företag och hur känslig information företaget innehar.

I ett fall från arbetsdomstolen år 2009 så ådrog sig en anställd skadeståndsskyldighet då han skadat företaget som han var anställd inom genom en konkurrerande verksamhet och dessutom medvetet försvårat för företaget att fortsätta bedriva verksamhet. Personen hade i det fallet en förtroendeställning inom företaget vilket gjorde att brottet ansågs vara grövre.

I ditt fall kan alltså skadeståndsanspråk bli aktuellt på grund av det faktum att det bedrevs konkurrerande verksamhet som skadade företaget. Även i det fall den anställdes agerande skett medvetet för att förstöra för företaget och denne även själv tillgodogjort sig en vinst genom agerandet.

Det framkommer inte i din fråga på vilket sätt den tidigare anställde har talat illa samt förstört för företaget. Om det var så att den anställde lämnade ut information om företaget på så sätt att det skadat verksamheten. I det fall kan då lagen (19990:409) om skydd för företagshemligheter (FHL) vara aktuell. Du finner lagen https://lagen.nu/1990:409.

Enligt 1 § står det att: "1 § Med företagshemlighet avses i denna lag sådan information om affärs- eller driftförhållanden i en näringsidkares rörelse som näringsidkaren håller hemlig och vars röjande är ägnat att medföra skada för honom i konkurrenshänseende."

I begreppet företagshemligheter ryms alla typer av uppgifter oberoende av om de är enkla och okomplicerade eller unika, komplexa eller på annat sätt kvalificerade. Informationen behöver inte ha dokumenterats i någon särskild form – som t.ex. i skrift eller i en teknisk förebild – utan skyddet gäller också rena minneskunskaper eller vetande hos en enskild person.

Har en sådan information lämnats ut så kan det föreligga grund för skadeståndsanspråk enligt lagens 5 och 7 §§. Har dock förfarandet ägt rum efter anställningens slut så tillämpas 1 stycket i 7 § endast om det föreligger synnerliga skäl.

Jag hoppas att du har funnit lite klarhet i din fråga!

Hälsningar,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare