Möjlighet att föra över familjemedlem på hyreskontrakt

Hej! Jag är 75 år och sjuklig och har delat hushåll med hemmavarande dotter på 23 år. Medan jag fortfarande är i livet önskar jag sörja för att hon inte ska hamna på bar backe när jag dör genom att redan nu föra in henne på mitt hyreskontrakt. Hon är i slutfasen av en välavlönad utbildning. Vad har jag för möjligheter att få stöd hos hyresnämnden om hyresvärden säger nej?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Hur jag tolkar frågan

Jag tolkar frågan som att du redan nu vill överåta hyreskontraktet på din dotter.

Hyresnämnden ska lämna tillstånd

Faktum är det inte är hyresvärden, utan hyresnämnden, som lämnar tillstånd till en överåtelse av ett hyreskontrakt till en nästående. Detta framgår av 12 kap. 34 § första stycket jordabalken.

Förutsättningar för att hyresnämnden ska lämna sitt tillstånd

För det första krävs det enligt nämnda paragraf och stycke att du inte längre avser att nyttja lägenheten. Vidare krävs att ni varaktigt bor tillsammans. För kravet på varaktighet gäller att du har sammanbott med din dotter i minst tre år. I undantagsfall kan dock kortare tid än tre år. För att ni ska räknas som sammanboende ska ni i stort sett ha haft gemensamt hushåll och använt lägenheten tillsammans. Det sista kravet är att hyresvärden kan "skäligen kan nöja sig" med din dotter som hyresgäst, vilket betyder att hon kan bedömas ha möjlighet att betala hyran.

Dödsboets möjligheter att överåta kontraktet på din dotter

Om du har för avsikt att fortsatt bo kvar i lägenheten kan du alltså inte överåta kontraktet nu. Då kan istället dödsboet överåta kontraktet på din dotter, förutsatt att ni var varaktigt sammanboende. Följande framgår av 12 kap. 34 § andra stycket jordabalken.

Lawline RådgivareRådgivare