Möjlighet att arbeta hemifrån utan risk för att bli avskedad?

Hej, jag har en fråga angående hemarbete. Jag har under hela pandemin jobbat på distans, vilket varit uppmuntrat fram tills nyligen. Nu har mitt arbete tagit fram en policy där man skall arbeta 50% på kontoret och 50% hemma. Jag känner dock att jag vill fortsätta jobba som jag gjort den senaste tiden. Kan jag bli avskedad på grund av att jag fortsätter jobba på distans trots att företagets policy anser att jag skall vara på kontoret 2 till 3 dagar i veckan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetsgivarens arbetsledningsrätt
Jag kommer att inleda med att diskutera vilka möjligheter arbetsgivaren har att styra över förläggningen av arbetet. En grundläggande princip inom arbetsrätten är nämligen att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet (detta brukar kallas för en § 32 befogenheten). Arbetsledningsrätten utgör en så kallad dold klausul i kollektivavtal, vilket innebär att det inte behöver framgå uttryckligen av kollektivavtalet att arbetsgivaren har en sådan befogenhet.

I denna befogenhet inryms en möjlighet för arbetsgivaren att ta fram policys som reglerar hur arbetet ska ordnas, till exempel schemamässigt eller i fråga om arbetsplatsförläggningen. Arbetsgivaren har emellertid en skyldighet att förhålla sig till de begräsningar som finns i bland annat arbetstidslagen (avseende en arbetstagares rätt till dygnsvila och liknande).

Arbetsvägran
Som arbetstagare har du en långtgående skyldighet att utföra det arbete som arbetsgivaren kräver, detta inbegriper en skyldighet att infinna dig på kontoret (arbetsplatsen) om arbetsgivaren bedömer att det är nödvändigt. Om du motsätter dig detta riskerar du att göra dig skyldig till arbetsvägran. Arbetsvägran kan utgöra saklig grund för uppsägning enligt 7 § 2 st. lagen om anställningsskydd (LAS).

Uppsägning eller avsked
Bedömningen av om arbetsvägran utgör tillräcklig grund för uppsägning eller avsked måste emellertid bedömas med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Arbetsdomstolen (AD) har i ett mål uttalat att arbetsvägran inte har ansetts vara tillräcklig grund för uppsägning om arbetsvägran "utgör en tillfällig förlöpning från arbetstagarens sida" (AD 2017 nr 49). AD framhöll också att bedömningen måste ta hänsyn till skälen som ligger till grund för arbetstagarens arbetsvägran.

För att ett avsked ska komma i fråga krävs det att du har "grovt åsidosatt" dina förpliktelser gentemot arbetsgivaren (18 § LAS). Avsked aktualiseras i de fall som är så allvarliga att "det inte ska behöva tålas i något kontraktsförhållande", vilket alltså är ett relativt högt ställt krav.

Sammanfattning och råd
Arbetsgivaren har en långtgående befogenhet att leda och fördela arbetet, och som arbetstagare har du en skyldighet att förhålla dig till de riktlinjer och policys som finns på arbetsplatsen. Det innebär att du riskerar att bli uppsagd, eller i värsta fall avskedad, om du inte infinner dig på kontoret när arbetsgivaren kräver det.

Det finns emellertid inget som hindrar dig och din arbetsgivare från att nå en individuell överenskommelse i frågan. Jag råder dig därför att ta kontakt med din arbetsgivare för att undersöka om det finns någon möjlighet att förskjuta fördelningen så att du kan arbeta hemifrån åtminstone den övervägande delen av tiden.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Du är varmt välkommen att kontakta oss på nytt om du har några ytterligare funderingar.

Vänligen,

Marika HåkanssonRådgivare