FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/08/2014

Möjlig nedsättning av köpeskillingen för begagnad båt?

Köpt begagnad fritidsbåt Uttern i maj i år av privatperson. I mitt kontrakt med säljaren står årsmodell 2008. Detta är falskt. Det visar sig nu att båtens årsmodell är 2007 Detta har intygats av bolaget som först sålde båten till den första ägaren. Har skrivit brev till min säljare och sagt att jag vill ha 50.000 kr nedsättning på priset. Har betalt 350000 kr. Säljaren har lämnat detta obesvarat. Hur skall jag agera ? Skriva ett nytt brev och hota med advokat? Jag vill göra upp detta i godo utan inblandning av advokat helst. Har jag någon chans att vinna en process.? Mycket tacksam för ert svar hur ni ser på detta.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som framförallt är relevant i ditt fall är köplagen. Lagen reglerar köp av lös egendom då försäljningen skett mellan två privatpersoner. Enligt 17 § ska varan i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet annars anses den felaktig. Det samma gäller enligt 18 § om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. Då årsmodellen antagligen var en viktig faktor då du beslutade dig att köpa båten och även påverkade vilket pris ni kom överens är det fråga om en sådan uppgift som avses i 18 §.

Att en vara sålts begagnat eller med ett förbehåll om att den "sålts i befintligt skick" hindrar inte att den anses som felaktig om den inte lever upp till vad säljaren sagt om dess egenskaper innan köpet. Däremot kan du som köpare gå miste om möjligheten att åberopa ett fel om du undersökte båten innan köpet och då borde ha lagt märke till att det rörde sig om 2007 års modell. Som köpare har man nämligen en undersökningsplikt enligt 20 §. Visserligen är denna plikt inte ovillkorlig men har köparen faktiskt företagit en undersökning eller struntat i att göra en undersökning trots att säljaren uppmanat till det kan han inte senare påtala sådant som han borde ha upptäckt. Att säljaren uttryckligen lovar något i avtalet, till exempel att det ska vara fråga om 2008 års modell, lindrar dock undersökningsplikten och stod det inte tydligt på båten att det var 2007 års modell är det knappast något du borde ha upptäckt. Jag tror kort sagt att du har rätt då du menar att båten är felaktig, du har inte fått den vara ni kom överens om.

Om säljaren inte svarar på ditt brev är mitt råd trots allt att du anlitar professionell hjälp eftersom det rör sig om en stor summa pengar för din del. Det kan vara svårt att gå vidare på egenhand men du kan förstås prova att kontakta säljaren igen och tydligt hänvisa till köplagen för att lägga mer tyngd i ditt krav. Väljer du att anlita en jurist kan du få hjälp att ordna en förlikning mellan dig och säljaren, troligtvis vill inte heller säljaren ta tvisten till domstol. Bestämmer du dig för att du vill ha sådan hjälp är du välkommen att kontakta mig så kan vi på Lawline återkomma med ett prisförslag eller sätta dig i kontakt med en duktig jurist.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare