FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/07/2013

Mobiltelefonavtal

Hej! Min bror var utomlands och blev utan att veta om det av med sin telefon som han hade i fickan under kvällen. Så fort han upptäckte detta ringde han från en väns telefon hem till mamma som spärrade hans abonnemang. När fakturan kom var den på 30 000:- och detta är han då skyldig att betala trots att en polisanmälan om stulen telefon gjort och det är lätt att se var hans användning slutat och var tjuvarnas användning börjat eftersom de ringt utländska nummer. Min fråga är om det finns någon lag som kan göra att min brors räkning kan bli lägre eftersom det är väldigt självklart vad han själv använt och inte. Jobbar själv på bank och där är det ju vårt ansvar att spärra och ersätta om något liknande händer med ett konto- eller kreditkort. Och vet även att abonnemang har spärrats på grund av ovanligt hög användning så de verkar ju ändå hålla koll på vad som händer med sina kunders abonnemang.

Lawline svarar

Hej,

Din bror har ingått ett avtal med mobiloperatören där dessa avgifter troligtvis finns specificerade.

Avtalet skulle däremot kunna anses oskäligt enligt 36 § Avtalslagen, https://lagen.nu/1915:218#P36S1 , eftersom priserna skiljer sig så pass markant mellan priserna i Sverige och utomlands.

Personligen rekommenderar jag att i första hand diskutera med mobiloperatören om en eventuell nedsättning av fakturan då jag tror att det kan vara svårt att få igenom en tvist med hänvisning till denna paragraf eftersom den är så pass generellt skriven.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare