FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/06/2018

Mitt barns far vägrar umgås med barnet enligt dom om umgänge - finns det något jag kan göra?

Hej

Jag fick barn 2005 var då gift med barnets fader. Skildes 2011 och i skilsmässan dömde tingsrätten att jag fick egen vårdnad. Fadern umgängesrätt varannan helg. Det har funkat från och till. 2014 gick det 1år utan umgänge. Nu i mars hamnade dom i en konflikt det resulterade i att barnetsom nu är 13 blivit utfryst. Har ej fått komma dit på tre månader. Fick ej svar när barnet sms:at eller ringt. Förrens igår. Då kom det från fadern och hans fru att dom ej vill barnet kontaktar dom mer. Att dom inte svarat på flera månader förklarade dom var för dom ansåg barnet ska lära sig en läxa. Jag bor heltid med barnet och känner mig maktlös då barnet nu är nedstämt etc. Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra att umgänget mellan ditt barn och barnets far inte fungerar. Tyvärr är det svårt att lösa konflikter inom familjer med juridiska verktyg. Mycket hänger på att alla inblandade kan komma överens och samarbeta. Jag ska i alla fall försöka förklara vad som gäller enligt lag vad gäller umgänge mellan barn och föräldrar och försöka komma med lite förslag på vad du kan göra. Jag kommer ta upp regler som finns i föräldrabalken (FB).

Dom eller avtal gäller tills det ersätts av nytt avtal eller ny dom

Umgänge bestäms antingen genom ett skriftligt avtal mellan föräldrar, eller genom en dom (FB 6 kap. 15 a §). Som jag förstår det avgjordes frågan om umgänget mellan barnet och fadern i domen från tingsrätten som också av dig enskild vårdnad. Då har fadern en juridisk skyldighet att följa det som bestämdes av domstolen om umgänget tills ni kommit överens om något annat i ett avtal, eller tills ni får en ny dom från domstol.

Skulle du vilja frånta fadern sin umgängesrätt kan du först försöka prata med honom och komma överens om att upprätta ett avtal där ni kommer överens om att umgänget ska ändras från domen som gäller idag. Går inte det kan du väcka talan i domstol och yrka på att fadern inte ska ha någon rätt att umgås med barnet på grund av hur han betett sig mot barnet.

En dom eller avtal om umgänge kan verkställas efter ansökan hos tingsrätten

Om en förälder inte följer en dom eller ett avtal om umgänge kan de verkställas. Det betyder i princip att det offentliga tvingar föräldern att följa domen. Eftersom fadern inte följer det som bestämts om umgänget, så kan du ansöka om verkställighet av tingsrättens dom hos tingsrätten på orten där ni bor (FB 21 kap. 1 §). Ett beslut om att verkställa en dom kan kombineras med vite. Det betyder att föräldern som inte uppfyller sina juridiska skyldigheter måste betala ett slagsskadestånd (FB 21 kap. 3 §).

Många gånger hör man om det här i fall där en förälder vägrar lämna över barnet till en annan förälder med umgängesrätt, men det går att ansöka om verkställighet i ditt fall också.

Barnets bästa och barnets rätt till umgänge är avgörande i alla frågor

Ditt barn har rätt till umgänge med fadern. Du och fadern har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge ska tillgodoses så långt som möjligt (FB 6 kap. 15 §). Detta är för att man anser att det i de flesta fall är bäst för barn om de kan få ha en stadig och nära relation till båda sina föräldrar. Som jag uppfattar situationen så uppfyller du ditt ansvar för det här och det fadern som själv vägrar att träffa barnet. Han uppfyller alltså inte det här ansvaret som förälder. Det blir inte några direkta konsekvenser för det, men om du inte redan hade haft enskild vårdnad så hade det här beteendet kunnat leda till att fadern förlorade vårdnaden om barnet. Skulle du gå till domstol för att få en ny dom om umgänge kommer beteendet vara till nackdel för pappan.

Förutom dina och faderns juridiska skyldigheter och barnets rätt till umgänge, så är alltid barnets bästa avgörande i alla frågor om barnet (FB 6 kap. 2 a §). Det gäller besluten som du, fadern och olika myndigheter fattar i frågor som rör barnet. Med tanke på att barnet är 13 år, så ska barnet själv få komma till tals och hänsyn ska tas till det barnet själv vill.

Skulle du ansöka hos domstolen om verkställande av domen om umgänge, så skulle domstolen basera sitt beslut på barnets bästa. I det här fallet verkar fadern motsätta sig umgänget med barnet helt och hållet och då är det inte säkert att det skulle ses som barnets bästa att tvinga fram umgänget. Barnet mår dåligt av hur barnet blir behandlad av fadern och hans fru, fadern uppfyller inte sitt juridiska ansvar som förälder och med tanke på hans beteende kan hans intresse att upprätthålla en nära och god relation till barnet ifrågasättas. I en sån situation kanske det inte är till barnets bästa att umgås med fadern, även om det är väldigt jobbigt och gör barnet mycket ledset.

Sammanfattning och avslutande råd

Tyvärr kanske det inte finns några bra juridiska verktyg för att hjälpa dig och ditt barn. Eftersom det finns en dom kan du ansöka om verkställighet hos en tingsrätt. Då kan till exempel fadern bli tvingad att betala vite om han inte följer beslutet om umgänge. Hos Sveriges Domstolar kan du hitta rätt tingsrätt att söka hos.

Ett mindre drastiskt steg som du kan ta först är att vända dig till Familjerätten i din kommun. Där kan du och barnets fadern få kostnadsfria samarbetssamtal som går ut på att en utomstående person ska hjälpa er att försöka komma överens om umgänget. Med tanke på faderns attityd kanske han inte kommer ställa upp på samarbetssamtal, men du kan göra ett försök om du vill.

I slutänden handlar allt om ditt barns bästa. Med tanke på faderns beteende är jag inte säker på om en domstol skulle välja att försöka tvinga fram umgänge, eftersom det kanske inte skulle ses som barnets bästa att umgås med en förälder som tydligt signalerar att han inte tänker på sitt barns behov och känslor. Du har också som förälder ett ansvar att fundera på vad som är bäst för barnet i den här situationen. Det kanske inte går att få till ett umgänge som skapar en bra relation mellan barnet och fadern just nu. Då är det kanske bättre att hjälpa barnet bearbeta de känslor som det här orsakar. Om ditt barn mår dåligt och vill prata om det kan barnet till exempel testa att gå och prata med skolans kurator. Det finns också forum på internet där barn och ungdomar kan prata om såna här saker. Till exempel BRIS erbjuder både chatt och telefonjour där barn kan prata om saker dom de mår dåligt över.

Du kanske också vill att den dom om umgänge som gäller idag ska ersättas av en ny dom eller ett avtal som fråntar fadern umgängesrätten. Skulle fadern gå med på samarbetssamtal kan ni få hjälp att skriva ett avtal då. Annars kan du behöva väcka talan i domstol för att få till en ändring.

Tyvärr kan jag inte ge dig mer konkreta råd, men jag hoppas att du ändå har fått lite hjälp av det här svaret och att du och ditt barn kan hitta ett sätt tillsammans som gör att barnet mår bättre framöver.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare