Misstänkt för brott, vad gäller nu?

Hej! För en och halv månad sen var jag med i bussolycka I krock med en moped, jag körde på en mopedist av misstag. Jag råkade trampar på fel pedal, där jag trampade på gaspedal istället för bromspedal vid en korsning och mopedist skadade. Nu är jag misstänkt för brott och vållande till kroppsskada. Polisen ringde upp några dag efter olyckan och sa att jag skulle blir kallad till förhör. Fortfarande har jag inte blivit kallad till förhör än. Hur länge dröjer det? Och vad är det jag borde förväntar mig när en sån olycka har hänt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Självklart ska du ha koll på vad som gäller framöver, nedan följer en kronologisk ordning.

Innan förundersökning
Om det finns en misstanke om att en person har begått ett brott, så måste polisen inleda en förundersökning (23 kap. 1 och 3 §§ rättegångsbalk). Den som misstänks för brottet kallas vanligtvis in allra sist under förhören vilket kan vara anledningen till att det dröjer.

Dina rättigheter
Om du står skäligen misstänkt för brottet ska polisen meddela dig det (23 kap. 18 § rättegångsbalk). Skäligen misstänkt innebär en det finns konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att just du begått brottet. Från det du beskriver verkar inte det sannolikt att så är fallet.

Du har då rätt att ta del av allt som förekommit i förundersökningen för att veta vad som hålls emot dig, rätt till försvarare och att försvararen deltar vid alla förhör (12 § förundersökningskungörelse och 23 kap. 10 § st 4 rättegångsbalk). Mer information om vilka rättigheter du har under processen hittar du HÄR.

Efter förundersökning
För det första måste utredning nå fram till att ett brott har begåtts. Sådana här händelser kan ibland ses som olyckshändelser vilket inte är brottsligt. Om du däremot agerat vårdlös på något vis verkar det sannolikt att det rör sig om brottet vållande till kroppsskada 3 kap 8 § brottsbalk. Det är alltså ett oaktsamhetbrott.

Om du efter en förundersökning kan anses skäligen misstänkt för brottet kan antingen en åklagare väcka åtal, eller målsägande (personen som blivit påkörd). Oavsett om målsägande vill väcka åtal eller inte så har åklagaren en åtalsplikt om hen anser sig ha tillräckliga bevis för att du ska fällas i domstol (20 kap. 6 § rättegångsbalk).

Tidsförlopp
Hur lång tid förundersökningen och åtalet får ta tillsammans beror på hur allvarligt brottet anses. Mellan 6 till 22 månader är dock utgångspunkten. Efter det följer en sedvanlig rättsprocess i form av domstolsförfarande, där åklagaren har bevisbördan för att skallningen ägt rum.

Jag hoppas att det här gav dig en bra översikt över hur händelseförloppet framöver mest troligen kommer se ut! Tveka inte på att höra av dig igen om det var något mer du undrade. Önskar dig lycka till!

Sara HillRådgivare