FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/01/2022

Misstagsbetalning och sjuklön

Hej.

Skulle börja jobba på ett företag men fick corona och var sjuk första veckan och andra veckan sade jag upp mig pga privata skäl och för att jag ansåg att studiematerialet de tvingade på mig under min sjukdom att läsa var under all kritik.

Min anställing sades upp, dock dök det upp en full månadslön på mitt nya lönekonto och min anställing avslutandes för snart 2 veckor sen (provanställning)

Vad händer om jag brukar dessa pengar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sjuklön

Som arbetstagare har du rätt till sjuklön (7 § lagen om sjuklön). Denna lön är 80 % av din ordinarie lön (6 § 1 st. lagen om sjuklön) och på detta ska ett karensavdrag motsvarande 20 % av den sjuklön du genomsnittligen förväntas få under en vecka göras (6 § 2 st. lagen om sjuklön). Alltså har du rätt till viss sjuklön för den veckan du var sjukskriven.

Misstagsbetalning

Det framgår inte helt ifall du arbetade din andra vecka eller om du slutade innan du hann påbörja din andra vecka. Hur som helst så följer det av en allmän rättsprincip (condicitio indebiti) att du är skyldig att återbetala den delen av lönen som du egentligen inte borde ha fått utbetalad till dig, dvs att du måste återbetala den lön som avsåg tiden efter du slutat jobba samt mellanskillnaden mellan den vanliga lönen och din sjuklön inklusive karensavdrag avseende den veckan du fick sjuklön.

Det finns ett undantag till huvudregeln om misstagsbetalning som innebär att du får behålla pengarna om du tagit emot dem i god tro och inrättat dig efter betalningen, men då så inte är fallet (och detta är ganska enkelt att bevisa) så är undantaget inte applicerbart.

Sammanfattning

Du har rätt till din sjuklön (samt full lön för andra dagar du arbetat ifall du arbetade något under den andra veckan), men du är återbetalningsskyldig för resten av lönen som du fick återbetalad till dig. Mitt tips till dig är att du kontaktar företaget i fråga och berättar att du har fått för mycket lön utbetalt.

Tim AxellRådgivare