Misshandel eller ofredande?

Hej! Har en fråga!

Min pojkvän är misstänkt för misshandel mot mig som inte alls stämmer, han har bara gett mig en lätt knuff inget annat! Fallet lades ner först alltså fallet underlåts stod det i brevet han fick. Nu togs fallet upp igen pga ett brev med en facebook konversation grån chatten där, där det framkommer en del saker om min pojkvän som är falska o påhittade. Ringde till polisen och berättade vad som verkligen va sanning och vad som var lögner. Nu ska min pojkvän på förhör och vad detm kommer att ta upp är bara fen däe knuffen. Vill veta om fallet ännu en gång läggs ner eftersomde gjorde de fförst? Han kan ju inte få böter för något han aldrig har gjort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det här rör sig om "våld" mot person är det inom brottsbalkens 3 och 4 kap. vi kommer befinna oss.

Sammanfattning.

Med all trolighet kommer ärendet att läggas ner. Om åklagaren går vidare med ärendet kommer det troligtvis att röra sig om ofredande och inte misshandel. Redogörelse för skälen kan läsas nedan.

Misshandel.

För att kunna dömas för misshandel måste din pojkvän genom våld ha orsakat dig smärta eller kroppsskada vilket du anger inte är fallet här. Han måste dessutom haft för avsikt att orsaka skada eller smärta, vilket inte heller verkar vara fallet. Att knuffa någon anses generellt inte vara misshandel. Utifrån vad du anger kan din pojkvän inte dömas för misshandel, inte ens ringa misshandel, brottsbalken 3 kap. 5 § se https://lagen.nu/1962:700#K3P5.

Knuffen.

Att med avsikt knuffa någon kan anses så som ofredande. Utifrån din beskrivning tolkar jag det som att han också haft för avsikt att knuffa dig, vilket då skulle innebära att han kan dömas för ofredande, brottsbalken 4 kap. 7 § se https://lagen.nu/1962:700#K4P7.

Värt att notera; är att om du inte vill att det ska bli ett åtal för ofredande kan du välja att inte ange brottet till åtal. Det krävs då att åklagaren finner det påkallat från allmän synpunkt. I klarspråk innebär detta att ärendet troligtvis kommer att läggas ner, då det krävs mer för att åklagaren ska gå vidare med ärendet, brottsbalken 4 kap. 11 § se https://lagen.nu/1962:700#K4P11.

Hoppas du har fått dina frågor besvarade.

Mvh

Niclas FribergRådgivare