FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/08/2017

Missbruk av urkund är inte urkundsförfalskning

Hej! Jag dömdes för Missbruk av urkund i juli 2014, och hade under samma år fyllt 18. Situationen var som sådan att jag hade lånat ut mitt körkort så min yngre kompis (17), och han ertappades senare väl inne på krogen.

Jag är nu 21 år gammal och ska börja mitt tredje år på civilekonomprogrammet med inriktning på nationalekonomi, och det är nu skon börja klämma och därför jag söker rådgivning. Jag har mycket kontakter inom bankväsendet och vill verkligen jobba extra inom just bank, men bankerna har en policy mot att ej anställa folk som är dömda för urkundsförfalskning, går det att göra något åt detta? Jag har inte gjort något nytt sen min dom utan började studera direkt efter gymnasiet och extrajobbat. Känns på tok för lång tid att vänta 2 år till, så att min "prick" är borta...

//MVH Vilsen och förtvivlad student

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss för rådgivning!

Jag beklagar över situationen. Eftersom jag inte känner till hur bankernas policy ser ut kan jag inte svara på om bankerna är villiga att anställa dig eller inte, utan enklast vore att ställa en fråga till dem.

Avseende din dom måste jag förtydliga om att missbruk av urkund (15 kap. 12 § brottsbalken) inte är samma sak som urkundsförfalskning (14 kap. 1 § brottsbalken). Dessa har helt olika rekvisit. Missbruk av urkund är således inte på något sätt en "underkategori" av urkundsförfalskning, utan den sistnämnda är ett mycket allvarligare brott än det förstnämnda (straffmaximum för brott av "normalgraden" är 6 månaders fängelse jämfört med 2 års fängelse). Dessa två brott hamnar dessutom i olika kapitel i brottsbalken, vilket innebär att de är två helt olika typer av brott. Av denna anledning tror jag inte att du kommer att stöta på något problem med bankerna, särskilt med hänsyn till hur ringa din gärning faktiskt var.

Jag hoppas detta tar bort din oro.

Lawline RådgivareRådgivare