FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/11/2014

Minska strafftiden

Hej, tack för en möjlighet att ställa en fråga. Min son blev dömd till 5 års fängelse för grovt narkotikabrott och avtjänar sitt straff på en av anstalterna. Kan han ansöka om s.k. halvtid och få strafftiden halverad? Tack. MVH Helena

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Vad menar du med halvtid? Du får gärna återkomma och förklara, jag förklarar nedan de olika sätt jag tänker mig att du kan syfta på.

När man avtjänat 2/3 delar av sitt straff ska man bli villkorligt frigiven. Din son ska alltså bara vara frihetsberövad 3 år och 4 månader (i detta ska även en eventuell häktning vara inräknad). Vissa undantag till detta finns dock, se Kriminalvårdens hemsida.

Ifall en ungdom begår ett brott har man rätt till sk "ungdomsrabatt", en 18-åring får till exempel ofta sin strafftid halverad, detta bedöms dock redan av rätten vid påföljdsbedömningen och inget som ändrar sig senare.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare