Minimilön, OB-tillägg och rätt till semesterersättning

Hej! Jag jobbar på ett café i Halmstad och har efter en lön kommit fram till att jag får ut 69kr/h. Jag är snart 20år och har jobbat inom branschen i flera år. Är det ens lagligt att betala mig så lite? Min arbetsgivare säger att vi får den lönen eftersom det är vad man tjänar i min ålder på café jobb runtom i Sverige. Jag kan ju tillägga att vi inte har någon ob trots knepiga arbetstider och vi får ingen semesterersättning!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Vad först beträffar frågan om minimilön och tillägg för obekväm arbetstid är det avgörande om arbetsgivaren ingått något kollektivavtal med ett fackförbund i vilket Du är eller varit medlem. Enkom om så är fallet har Du, förutsatt att kollektivavtalet innehåller någon bestämmelse som reglerar detta, rätt att kräva viss angiven lägstalön eller s.k. OB-tillägg (se 27 § lagen om medbestämmande i arbetslivet). Någon lagstadgad minimilön finns följaktligen ej.

Frågan om semesterersättning är aningen svår att besvara då ett antal avgörande faktorer är okända. Av denna anledning följer nedan en något förenklad redogörelse av mer allmänt slag.

Rätt till semesterersättning har den som ej erhållit den semesterlön denne tjänat in innan anställningen upphör (se 28 § semesterlagen). Ersättningen skall utbetalas ”utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande” (se 30 § 1 st. nämnda lag). Följer ej arbetsgivaren berörd lag blir denne, förutsatt att inget undantag aktualiseras, skyldig att utöver reguljär ersättning (i detta fall semesterersättning) utge skadestånd (se 32 § nämnda lag). Viktigt att påpeka är att krav på ersättning enligt semesterlagen preskriberas redan två år från ”utgången av det semesterår då arbetstagaren enligt lagen skulle ha fått den förmån som begäran gäller ” (se 33 § nämnda lag). Ev. krav bör således framställas snarast möjligt.

För att förmå din arbetsgivare höja lönenivån gör Du troligen bäst i att påtala de vinster som är förenade med att ha dig som anställd samt de kostnader det skulle innebära att behöva anställa någon annan. Att använda ev. lagbrott (ifråga om semesterersättningen) som påtryckningsmedel rekommenderas icke då ett osunt förhållande till den som förser dig med arbete inte skulle gynna din strävan att utfå en högre lön.

Lagen om medbestämmande i arbetslivet finner Du här och semesterlagen här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare