FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/12/2014

Minderårig och belastningsregister

Hej!

När jag var 13 år gammal så åkte jag dit för att ha snattat för 20 kronor. Polisen kallade mig på möte men fallet lass snabbt ner. Jag undrar hur länge jag kommer finnas i brottsregistret och om jag fick någon prick. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. En person under 15 år kan begå brott, men inte dömas till en påföljd (1 kap. 6 § brottsbalken). Den information som finns om dig i belastningsregistret (som är ett brottsregistret) är bland annat de påföljder (straff) som du dömts för i domstol (3 § lag om belastningsregister). Har du inte blivit dömd för ett brott, fått en ordningsbot eller annat så finns inget, ur ett straffrättsligt perspektiv, lagrat om dig. Detta innebär att din förseelse som du begick när du inte var straffmyndig, inte finns i belastningsregistret.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare