FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott06/11/2022

Min vän lånade ut sitt legg till mig, kan jag göra något så att hon inte hamnar i trubbel?

Jag blev tagen för att använda en annans legg för att komma in på nattklubb. Polisen kom och hämtade mig och berättade att jag kommer bli kallad till förhör. Hur kan jag göra och säga för att min vän som lånat ut legget inte blir tagen för något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan göra något för att din vän som lånade ut sin legitimation till dig inte ska hamna i trubbel.

Att låna ut sin legitimation i syfte att någon annan ska använda det kallas för missbruk av urkund och är brottsligt, 15 kap 12 § Brottsbalken (BrB). För att kunna dömas för missbruk av urkund måste din vän som lånade ut sin legitimation haft uppsåt till att legitimationen skulle användas på det sätt som gjorts. Om din vän var med på att du skulle använda hennes legitimation för att komma in på nattklubb har hon alltså haft uppsåt till gärningen.

Kan du göra något för att hon inte ska bli straffad?

Du nämner att du är kallad till polisförhör. Att inte säga något under ett polisförhör, eller till och med att ljuga under polisförhör är faktiskt fullt tillåtet. Den som förhörs av polis under en förundersökning avlägger nämligen inte ed. Om förundersökningen däremot skulle leda till en rättegång mot din vän och du blir kallad som vittne så kommer du att behöva avlägga ed under straffansvar. Detta innebär att du kan bli straffad om du under rättegången skulle ljuga eller medvetet förtiga sanningen, 15 kap 1 § BrB.

Även om det kan tyckas väldigt lockande att göra allt för att skydda din vän rekommenderar jag dig ändå att samarbeta med polisen och berätta vad du vet. Skulle det bli en rättegång är risken stor att förhör kommer hållas under ed och då behöver du ändå berätta vad du vet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare