Min vän är skyldig mig pengar, hur ska jag gå tillväga?

Hej jag lånade ut pengar till en kompis (50k) på kort varsel och utan större problem, (skulle köpa lägenhet) blev lovad att få 10k för besväret och även en utebliven ersättning ifrån två studie cirklar (5622kr) han var ansvarig över på , med ett betalnings datum satt.(Allt finns skrivet i msn) Först så var han försenade med att betala över huvud taget med 3v som gjorde det lite knapert för mig. men till slut så fick jag i alla fall tillbaka mina 50k efter dagligt tjat. Jag har tjatat väldigt bra om resten med honom men får bara ursäkter. Nu undrar jag om man kan gå till kronofogden med detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudprincipen gällande avtal är att de ska hållas annars kan det vara fråga om ett avtalsbrott. Avtal är bindande i både muntlig och skriftlig form, 1 kap 1 § avtalslagen.

Hur du ska gå tillväga praktiskt

När din vän inte betalar tillbaka de pengar ni kommit överens om kan man vända sig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande, 2 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning. Det liknar en faktura som riktas mot din vän och det kommer kosta dig 300 kr att ansöka om ett betalningsföreläggande. Om din vän inte invänder angående betalningsföreläggandet så kommer det automatiskt ge utslag och Kronofogden kommer påbörja en indrivning av skulden. I samband med detta kommer det påläggas en kostnad på 600 kr för arbetet Kronofogden gör för att driva in skulden. Kostnaden kommer i första hand skickas till din vän men om denne inte betalar så kommer fakturan skickas till dig. Klicka HÄR för att komma till kronofogdens hemsida.

Om din vän skulle välja att inte betala utan invänder till Kronofogden och bestrider skulden så kan du istället vända dig till domstol för att driva ärendet där. Om du vill gå vidare till domstol så ska en stämningsansökan lämnas in. Om det är på en skuld under 22 750 kr så är kostnaden för ansökan 900 kr och om det är över 22 750 kr så är kostnaden för ansökan 2800 kr. Läs mer HÄR.

Att tänka på är att en domstolsprocess kan bli mycket kostsam om det skulle visa sig att du förlorar tvisten. Då blir du skyldig att betala även din väns rättegångskostnader. Dessutom kanske du själv behöver hjälp av en jurist i processen som även det kan bli mycket kostsamt.

Sammantaget…

Det kortfattade svaret på din fråga är, ja du kan gå till Kronofogden med detta. Jag skulle rekommendera dig att återigen uppmana din vän att betala så du slipper beblanda Kronofogden och eventuellt domstol. I andra hand kan du söka om ett betalningsföreläggande. Fundera noga över om det är värt det att gå vidare i en domstolsprocess då kostnaderna kan bli högre än vad själva skulden är värd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare