FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/07/2018

Min make och jag ska skiljas - hur ska vi fördela våra bilar med tillhörande lån m.m.?

Min man och jag ska skiljas. Jag har en bil värd ca 70 000 och inga lån. Han har en bil värd runt 250 000 men lån på 130 000. Jag förstår att vi ska dela summan på min bil men frågan är om man räknar in värdet på hans bil och drar av det från hans skuld och att jag då har rätt till hälften av delen som blir överskottet?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Eftersom du skriver att ni ska dela på sakerna förstår jag det som att all egendom du nämner är giftorättsgods, som ska delas mellan er i en bodelning, och inte enskild egendom.

Hur går en bodelning till - vad ingår och hur fördelas egendomen?
Vad ingår?
I bodelningen ingår ert giftorättsgods. (10 kap. 1§) Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods. (7 kap. 1§) Enskild egendom är egendom som gjorts till enskild genom ett äktenskapsförord eller genom villkor i gåvobrev, testamente eller förmånstagarförordnande vid livförsäkring. (7 kap. 2§)

Hur fördelas egendomen?
Det första steget är att era respektive delar i boet beräknas. I det här fallet innebär det att din del är 70 000 kr och att din makes del är 250 000 kr. (11 kap. 1§) Efter det sker skuldtäckning, vilket innebär att eventuella skulder täcks genom att räknas av från respektive makes giftorättsgods. Du har inga skulder och därför sker ingen avräkning från din del. Din make har däremot en skuld på 130 000 som alltså avräknas från hans del för att skulden ska täckas. Efter skuldtäckningen är din makes del således 120 000 kr. (11 kap. 2§) Sedan ska delarna läggas samman och värdet ska delas lika mellan er. Det betyder att 70 000 + 120 000 = 190 000 ska delas mellan er. Efter likadelningen är vardera delen 95 000 kr. (11 kap. 3§)

Slutligen ska egendomen fördelas mellan er på lotter med ledning av andelarna som beräknats (95 000 kr). Varje make har rätt att i första hand få sin egendom på sin lott. (11 kap. 7§) Skulle någons egendom överstiga andelen maken ska få ut kan det kompenseras med motsvarande belopp i pengar. (11 kap. 9§) Väljer ni att behålla era bilar båda två så ska din make alltså betala dig 25 000 kr så att bådas delar i slutändan uppgår till 95 000 kr rent värdemässigt (efter skuldavräkning).

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare