FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/11/2018

Min make fick en fastighet i gåva av sina föräldrar. Vi ska nu skiljas. Han påstår nu att den är hans enskilda egendom. Kan det stämma?

Jag och min make ska upprätta bodelning pga skilsmässa. Vi har varit gifta och bott i samma fastighet i 22 år. Fastigheten var min makes bostad då jag flyttade in, men vi har under åren tagit en del lån till renoveringar. Lånen står vi båda på. Nu hävdar min make att huset är hans då han fått det i gåva av sina föräldrar för många år sedan. Gåvobrev finns. Detta är inget som jag känt till och inget äktenskapsförord finns mellan oss. Kan han hävda att detta ska vara hans enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiseras främst äktenskapsbalken (ÄktB). För att du ska få ett ordentligt svar på din fråga kommer jag att redogöra lite för hur det fungerar med så kallad giftorättsgods, enskild egendom och frågan om makars egendom.

Makars egendomsförhållanden
Varje make råder över sin egen egendom och svarar för sina egna skulder (ÄktB 1:3). Det är alltså inte så att egendom som man har innan man gifter sig eller som man köper själv under giftermålet automatiskt blir "gemensam" egendom. Det fungerar så att man, vid skilsmässa, först och främst, måste utreda vem som äger vad av egendomen i makarnas hem.

I detta fall har din make fått fastigheten som gåva, vilket innebär att fastigheten är hans egendom. Detta gäller såvida inte gåvan var riktad till någon mer än honom eller om han i sin tur givit bort en del av fastigheten exempelvis genom gåva. Eftersom det inte verkar framgå att något sådant skett är fastigheten således din makes egendom. Det faktum att ni tillsammans tagit lån för renoveringar av huset påverkar inte detta.

Detta innebär dock inte automatiskt att han helt får undandra fastigheten från en bodelning. Detta utgör nämligen en helt annan fråga, som aktualiseras efter att man rett ut vem som äger vad.

Enskild egendom och giftorättsgods
Efter att man rett ut egendomsförhållandena måste man också reda ut om makarnas egendom är giftorättsgods eller enskild egendom.

Att någonting är giftorättsgods innebär att egendomen ska ingå i en bodelning. Definitionerna är som följande.

Giftorättsgods: Egendom som en make äger som ska ingå i en bodelning vid äktenskapsskillnad.
Enskild egendom: Egendom som en make äger som inte ska ingå i en bodelning vid äktenskapsskillnad.

Enligt huvudregeln är all makars egendom giftorättsgods (se ÄktB 7:1). Detta innebär att din makes fastighet som utgångspunkt ska ingå i en bodelning. För att han ska kunna undanhålla fastigheten från en bodelning krävs därför att fastigheten av någon anledning utgör enskild egendom.

Enskild egendom
Enligt huvudregeln är som nämnts all makars egendom giftorättsgods. Det finns undantag från detta, då en make kan ha egendom som är enskild egendom. Den bestämmelse som reglerar vad enskild egendom är finns i ÄktB 7:2 och stadgar bland annat att egendom kan bli enskild genom att makarna upprättar ett äktenskapsförord. Då det inte finns något sådant finns det i denna situation en annan möjlighet till att fastigheten utgör enskild egendom. Fastigheten kan nämligen utgöra enskild egendom om han fick den genom gåva och det fanns ett gåvovillkor om att gåvan ska vara hans enskilda egendom (se ÄB 7:2 punkt 2). Det enda möjliga sättet för denna fastighet att utgöra hans enskilda egendom är alltså att det uttryckligen står i exempelvis gåvobrevet att fastigheten ska vara din makes enskild egendom.

Om det inte finns något sådant villkor, är fastigheten giftorättsgods. Det är han som har bevisbördan för att fastigheten skulle utgöra enskild egendom. Kan han inte uppvisa ett gåvobrev eller dylikt med ett villkor från gåvogivaren, från gåvotillfället, som stadgar att fastigheten skulle vara hans enskilda egendom, kommer han inte att kunna undanhålla fastigheten från en bodelning.

Sammanfattning
Fastigheten ska alltså ingå i en bodelning om den är giftorättsgods. Fastigheten är giftorättsgods såvida han inte kan uppvisa bevis på att det är enskild egendom (på så sätt jag beskrivit precis ovan).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har följdfrågor angående mitt svar kan du maila mig till Joel.Herrault@Lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare