Min förre sambo vägrar flytta

Hej. Jag och min fd pojkvän (sambo med gemensamt barn och delad vårdnad) har separerat. Just nu är han asylsökande med rätt att do på kamp för asylsökande. Jag står ensam på hyreskontraktet som jag även bodde i innan vi träffades. Vi var tillsammans länge innan han skrev sin adress hos mig i samband att han ansökte asyl och för anknytning.

Men pga våldsamma situationen hemma har jag valt att undvika hemmet nu i ca en månad.

Nu är det så att jag vill ha mitt barn och hem tillbaka.

Hur är det med sambolagen och har han fortfarande uppsägningstid på 3 månader?

Jag kan lägga till det att jag har stått för all kostnad i bostaden och även det som köpts efter vi flyttat ihop

Det ända jag vill är att flytta hem. Vårdnad och umgänge är en annan fråga.

Så vad kan jag göra lagligt mot honom, kan jag kasta ut han, eller kan han fortsätta snylta på mig och systemet?

Mvh orolig mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Eftersom du hade skaffat lägenheten innan ni blev sambos så har din före detta sambo ingen rätt till halva bostadens värde, det gäller bara när bostaden införskaffats för gemensamt bruk (Sambolag 3 §).

När sambos separerar ska bostaden tillfalla den som har bäst behov av bostaden (Sambolag 16 § 2 st). Då spelar det ingen roll att lägenheten tillhör den ena sambon, men sambon som ska ta över bostaden måste ha råd att köpa ut sin sambo om det rör sig om en bostadsrätt. När ett sambopar har barn ihop brukar den som barnet ska bo hos vara den som har bäst behov av bostaden. Men för att en sambo ska få överta en lägenhet som tillhör den andra sambon så krävs att det kan anses skäligt (Sambolag 22 §). Om ni ska fortsätta ha gemensam vårdnad och barnet därmed kommer att bo kvar med dig i lägenheten men också bo hos din före detta sambo där han kommer att bo, och det inte finns andra skäl av viss tyngd som talar för att han har bäst behov av lägenheten, ska du få behålla lägenheten eftersom den är din.

När det gäller din förre sambo som hyrestagare finns inget besittningsskydd, eftersom det gäller hyra av en del av en bostad (12:45 Jordabalk punkt 3). Däremot har din förre sambo rätt till uppsägningstid (12:4 Jordabalk punkt 1), han har rätt att bo kvar tills det första månadsskiftet tre månader efter uppsägningen. Uppsägningen måste göras skriftligen (12:8 Jordabalk) och någon avhysning kan inte ske innan en regelrätt uppsägning är gjord och uppsägningstiden har gått. Efter uppsägningen kan du kontakta kronofogden för att få en avhysning till stånd om din före detta inte går med på att flytta självmant.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare