FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/11/2018

Min före detta är sjuk och kan inte ta hand om barnen vilket resulterar i att jag får inkomstbortfall, kan jag begära underhållsbidrag av henne?

Hej Leif heter jag och är tacksam för svar.

Jag och mitt ex har delad vårdnad om våra 3 döttrar 4,8 och 10 år. Vi har dom i normala fall varannan vecka. Men nu sen 15 oktober har jag dom på heltid för mitt ex är på sjukhus pga för tidig födsel,har gått ner ca 9000 i lön pga att jag i vanliga fall jobbar mycket nätter och kvällar när jag inte har barnen men kan bara jobba förmiddag nu. Kommer nog vara så tom december ut. Jag får hela barnbidraget men hon tycker inte att hon behöver betala mer,men ska hon inte betala underhåll? Finns det någonstans skrivet så jag kan visa henne? Mvh Leif

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 7 kap 1 § föräldrabalken (FB) stadgas, att underhållsbeloppet regleras efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. För att bestämma barnets behov skall avdrag göras för barnets egna tillgångar och inkomster, samt sociala förmåner, vilket kan vara exempelvis barnbidrag. I 1 § sista stycket FB står alltså även, att underhållskostnaderna ska beräknas utifrån varje förälders egen ekonomiska förmåga; den så kallade kvotdelningsprincipen. Den ekonomiska förmågan beräknas vanligtvis efter föräldrarnas inkomst, men man kan inte som förälder underlåta att utnyttja hela sin inkomst utan godtagbar anledning. Då kan beloppet istället räknas ut genom att bedöma hur mycket föräldern skulle ha fått ut om denne utnyttjat hela sin rätt.

För att beräkna underhållsbidraget någorlunda precist kan du få viss vägledning genom Konsumentverkets kostnadsberäkning av individuella kostnader i ett hushåll, uppdelat på kön och ålder (se vänstra spalten). När du fått fram den generella levnadskostnaden kan du fylla i Försäkringskassans formulär (https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/berakna-underhallsbidrag#/), för att få fram barnets sammanlagda behov respektive varje förälders överskott. För att räkna fram det rekommenderade underhållsbidraget multipliceras beloppet för barnets behov med den bidragsskyldiges (i detta fall ditt) överskott, för att slutligen dividera denna summa med föräldrarnas sammanlagda överskott. Då får du ut det belopp som du bedöms bör betala. Observera dock att detta är ett schablonbelopp och att eventuella avvikande omständigheter i just ert fall självklart måste beaktas.

Bäst är om du och barnets andra förälder kommer överens om ett lämpligt underhållsbidrag för denna period med grund i ovan nämnda schablonbelopp. Detta bör ske genom avtal. I annat fall kan underhållsskyldigheten och dess belopp fastställas genom dom i tingsrätt (7 kap 2 § 2 stycket och 12 § FB).

Enbart det faktum att du under denna period tjänar mindre i relation till tidigare medför dock inte att du är berättigad underhållsbidrag av den andra föräldern. Det måste istället vara fråga om barnens behov och att den andra föräldern tjänar ("avsevärt") mer än dig.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare