FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/10/2018

Min exfru följer inte bodelningen och vägrar flytta

Hej , vi har skilt oss med min f.d. fru och skilsmässan blev klar hösten 2016. Eftersom vi inte har varit överens om bodelningen gick det till en bodelningsförrättare som äntligen tog ett beslut den 25 augusti. Min f.d. fru har bott i huset som vi äger gemensamt sedan skilsmässan och jag har i princip betalat alla kostnader för att få betalningsanmärkning. Tidsfristen för att kunna överklaga beslutet från bodelningsförrättaren har passerat och det beslutades att jag skall få ta över huset och alla lån som finns kvar mot en betalning på 105 000 till henne. Dock så har hon inte varit villig eller rättare sagt ignorerat att träffas eller genomföra det bodelningsförrättaren har beslutat. Min fråga är vad jag kan göra nu, måste jag vänta tills hon lämnar huset, vilket kan ta evigheter ? Vad säger lagen om huruvida jag kan ta ställning eller om jag kan tvinga henne ut från huset, byta lås osv...? Har hon fortfarande besittningsrätt eller?

Tack för hjälpen i förhand.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

För att få besittningsskydd krävs ett hyresavtal (12 kap 1 § Jordabalk). Som jag förstår dig så har du betalat för alla kostnader som har med huset att göra, och ni har inte kommit överens om att hon ska hyra huset, hon har stannat där ändå. Hon är då inte att se som hyresgäst och hon har inte besittningsskydd. Din fru har ingen rätt att bo kvar i ditt hus. Du kan kontakta antingen polisen eller kronofogden och ansöka om avlägsnande av din före detta fru. Du bör inte själv byta låsen när hon är borta från huset, du riskerar då att begå brottet självtäkt (8 kap 9 § Brottsbalk).

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare