Min dotter blev kallad kränkande tillmälen av sin granne samt några bekanta till grannen. Vad räknas det som för brott?

Hej. Min dotter med autismspektrum diagnos o LSS-stöd i servicelägenhet har flyttat till en bostafdsrätt som kommunen köpt. Föresta kvällen natten trakasserar en granne henne runt midnatt när hon ska låsa sitt förråd nere i källaren. Kvinnan säger till exempel "är du kriminell" "nähä då måste du vara störd" Hon ringer upp några som kallar min dotter för "mongo", "Vi vill inte ha såna som dig här". Vi vill poisanmäla såklart så det finns loggat ifall det händer fler gånger. Vilket typ av brott räknas det som? Jag anser att det är diskriminerande med "såna som du" där hon syftar på att sånda som inte kan köpa lägenhet själv för. Hon gick ut och slog på min dotters cykel och menade att det inte var en cykel (en hittecykel med trasig sadel visst).

Min dotter har ASD och OCD men inget förståndshandikapp. Hon upplevde det som ett hot.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar det som din dotter blivit utsatt för. Jag kommer att gå igenom ifall grannen samt grannens bekanta som ringde till din dotter kan ha begått något brott. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du och din dotter kan göra nu.

Har den kvinnliga grannen som betedde sig illa mot din dotter begått något brott?

Grannen har dels frågat din dotter om hon är kriminell, och när grannen fick ett nekande svar sa hon till din dotter att "då måste du vara störd". Grannen slog även på din dotters cykel. Jag har delat upp dessa handlingar, och börjar med om grannens uttalanden kan utgöra något brott, därefter om slagen mot cykeln kan utgöra brott.

Kan grannen ha gjort sig skyldig till ofredande alternativt förolämpning genom att säga otrevliga saker till din dotter?

Ett brott som kan vara aktuellt är ofredande, som regleras i Brottsbalken 4 kap 7 § (här). Rekvisiten för ofredande är att man fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Det är inte bara fysiska sammanträffanden som omfattas, utan även via exempelvis internet. Exempel på ofredande t.ex. att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror eller spotta spotta på någon. För att det ska räknas som ofredande måste någon bli störd. Den utsatte måste uppfatta och vara medveten om det hänsynslösa beteendet medan det äger rum.

Det skulle kunna vara ofredande att säga till någon att den är "störd", att säga sådant är rimligen att utsätta en person för störande kontakter. Det kan även vara brottet förolämpning. Förolämpning regleras i Brottsbalken 5 kap 3 § (här). Förolämpning innebär att man riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan. Gärningen ska vara ägnad att den utsatta personens självkänsla eller värdighet. Det krävs inte att en kränkning har uppkommit i det enskilda fallet. Avgörande är i stället om gärningen typiskt sett var sådan att den kunnat orsaka en kränkning av aktuellt slag. Exempel på förolämpning är kränkande uttalanden som anspelar på den utsatta personens etniska ursprung, sexuella läggning eller könstillhörighet eller funktionshinder. Man kan argumentera att kalladin dotter "störd" är en förolämpning som anspelar på att hon har en funktionsnedsättning.

Kan grannen ha gjort sig skyldig till skadegörelse genom att slå på cykeln?

Du uppger att grannen slog på din dotters cykel. Det framgick inte om det uppstod skador på cykeln efter händelsen. Skadegörelse regleras i Brottsbalken 12 kap 1 § (här). Skadegörelse innebär att man förstör eller skadar egendom till men för någon annans rätt. Om brottet är lindrigt, t.ex. om skadan är lindrig eller egendomen som skadats är värd väldigt lite, kan ringa skadegörelse bli aktuellt. Ringa skadegörelse regleras i Brottsbalken 12 kap 2 § (här). Om cykeln blev förstörd eller skadad när grannen slog på cykeln kan det alltså vara skadegörelse.

Har grannens bekanta som ringde till din dotter begått något brott?

Jag uppfattar din fråga som att grannen uppmanade några bekanta att ringa till din dotter, och att de som ringde dottern sa kränkande saker till henne. Jag kommer att utreda om de personerna kan ha utsatt din dotter för ofredande alternativt förolämpning.

Kan de som ringde ha begått ofredande?

Ett brott som kan vara aktuellt är ofredande, som regleras i Brottsbalken 4 kap 7 § (här). Rekvisiten för ofredande är att man fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Det är inte bara fysiska sammanträffanden som omfattas, utan även via exempelvis internet. Exempel på ofredande t.ex. att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror eller spotta spotta på någon. För att det ska räknas som ofredande måste någon bli störd. Den utsatte måste uppfatta och vara medveten om det hänsynslösa beteendet medan det äger rum. Om man t.ex. ringer till någon som inte vill bli kontaktad kan det vara ofredande, och i det här fallet har de som ringde dessutom sagt kränkande saker till din dotter.

Kan de som ringde ha begått förolämpning?

De som ringde kallade din dotter för "mongo" och sa "vi vill inte ha sådana som dig här". Det skulle kunna vara brottet förolämpning. Förolämpning regleras i Brottsbalken 5 kap 3 § (här). Förolämpning innebär att man riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan. Gärningen ska vara ägnad att den utsatta personens självkänsla eller värdighet. Det krävs inte att en kränkning har uppkommit i det enskilda fallet. Avgörande är i stället om gärningen typiskt sett var sådan att den kunnat orsaka en kränkning av aktuellt slag. Exempel på förolämpning är kränkande uttalanden som anspelar på den utsatta personens etniska ursprung, sexuella läggning eller könstillhörighet eller funktionshinder. Uttalandena de som ringde din dotter sa betraktar jag som kränkande kommentarer som anspelar på din dotters funktionsnedsättning.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du och din dotter polisanmäler händelserna och att ni kontaktar polisen för vidare rådgivning. Om du eller din dotter har fler frågor kan ni även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare