Min chef har gjort sig skyldig till ett kontraktsbrott, vad kan jag göra?

Hej,

Om min arbetsgivare helt plötsligt sänker min lön och halverar min provision (vilket är olagligt?). Betyder detta att hon gör ett kontraktsbrott vilket innebär att jag kan sluta på dagen, även fast jag egentligen har 3 månaders uppsägningstid?

Om hon bryter vårt kontrakt borde inte min uppsägningstid gälla då heller?

Lawline svarar

Hejsan!

Skrivna kontrakt har ofta klausuler om vad som händer och vilka åtgärder som kan tas om ena parten bryter mot kontraktet. Eftersom jag inte kan läsa kontraktet kan jag inte heller säga vad för åtgärder du kan ta utan det är du som får titta igenom det. Det innebär inte att du kan bryta mot kontraktet eftersom din chef gjorde det utan du är fortfarande bunden av kontraktet om det inte uttryckligen stadgas att du får bryta mot kontraktet helt och hållet om hon gör sig skyldig till ett kontraktsbrott.

Jag rekommenderar att du kontaktar ditt fack (om du har en) och att du pratar med din chef så att hon kan åtgärda det själv.

Allt gott!

Binh TranRådgivare