FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/09/2018

Min arbetsgivare ställer orimliga krav på arbetet - får hen göra löneavdrag om jag inte uppfyller dessa?

Hejsan,

Jag har nyligen börjat arbeta på en städfirma, helt utan någon personlig erfarenhet utan jag har helt enkelt fått verktygen för att städa utan någon kurs. Jag ska städa 4 timmar i en stor byggnad, och har många uppgifter. Egentligen krävs detta mer än 4 timmar om det ska vara perfekt städat för att tiden räcker helt enkelt inte till såvida man inte springer. Så här tycker även min kollega och stressar även i sin städning. I mitt avtal står det att brist på kvalitestädning, om arbetet inte blir godkänt, leder till löneavdrag. Är det tillåtet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett lönevillkor inom ramen för ett anställningsavtal kan betraktas som "oskäligt" (dvs orättvist och orimligt) i enlighet med 36 § avtalslagen.

Vid bedömningen av om ett avtalsvillkor är oskäligt kan man beakta en rad olika omständigheter. Vad man tar sikte på är huruvida villkoret missgynnar den ena parten på ett oacceptabelt sätt. Det faktum att du har ynka 4 timmar på dig att städa en stor byggnad i kombination med att du inte ens fått någon vägledning från arbetsgivaren i form av exempelvis en kurs i effektivitet för att klara av tidspressen, är omständigheter som talar för att det rör sig om ett orimligt avtalsvillkor. Med andra ord är det ett lönevillkor som det finns få praktiska möjligheter att faktiskt kunna uppfylla.

Vad du bör göra ifall din arbetsgivare skulle göra lönevillkoret gällande är att kontakta ditt fackförbund och be om deras hjälp i förhandlingar med din arbetsgivare. Är du inte fackansluten får du ta upp detta med din arbetsgivare själv. För att din arbetsgivare ska bli förhindrad att tillämpa villkoret krävs det antingen att en domstol gör bedömningen att lönevillkoret är oskäligt eller att din arbetsgivare går med på att stryka det. Det finns alltså inte ett uttalat förbud i lagen mot sådana löneavdrag, vilket gör frågan desto mer beroende av en domstols bedömning. Jag anser dock att du har goda chanser att vinna en process, vilket i sig kan vara en omständighet som du kan använda dig av för att sätta press på din arbetsgivare.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare