Min arbetsgivare betalar inte ut min lön och har bestridit ansökan om betalningsföreläggande

Hej!

Min (tidigare) arbetsgivare betalar inte ut min lön för juli månad.

Jag lämnade in ett betalningsföreläggande till KFM i september, och idag fick jag ett brev hem om att arbetsgivaren bestritt min ansökan på grund av att den (enligt chefen) redan är/var betald.

Inga pengar har kommit in på mitt konto, och jag har bevis på att företaget fortfarande är skyldig mig pengar (både i form av mail-konversation med chefen, samt timmarna jag arbetat både privat uppskrivet i loggbok och i tidrapporterna på datorn (i programmet företaget använder för löneuträkning)).

Hur gör man för att gå vidare med detta till tingsrätten (som jag förstår är enda sättet för mig att nu över huvud taget få ut mina pengar)?

Vad kostar det att gå vidare med ärendet? Behöver jag skaffa en advokat?

Vad händer när tingsrätten tar upp ärendet?

Kan jag kräva skadestånd från företaget i samband med att jag tar det vidare till tingsrätten?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger är ett domstolsförfarande nödvändigt i detta fall med tanke på att din arbetsgivare bestrider din ansökan om betalningsföreläggande.

För att gå vidare till en domstolsprocess kan du skriftligen meddela kronofogden att du vill att de lämnar över din ansökan till tingsrätten. Detta är möjligt eftersom det inte gått mer än fyra veckor sedan kronofogden meddelade dig att din arbetsgivare bestridit din ansökan om betalningsföreläggande (34 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). I annat fall kan du på egen hand (eller genom ett ombud) upprätta en stämningsansökan och skicka in till tingsrätten. Jag rekommenderar dock att du skriftligen meddelar kronofogden att de ska vidarebefordra ansökan till tingsrätten.

Kostnader

-Ansökningskostnader

Beroende på hur stor ditt krav är skiljer sig ansökningskostnaderna åt för processer i tingsrätten. Om du kräver fullgörelse för ett belopp under 22 750 kronor (dvs ett halvt prisbasbelopp 2018) kommer din ansökan kosta 900 kronor. Alternativt 600 kronor om du begär att kronofogden ska vidarebefordra din ansökan om betalningsföreläggande till tingsrätten.

Skulle ditt krav överstiga 22 750 kronor är ansökningsavgiften 2 800 kronor, alternativt 2 500 om du skulle gå via kronofogden.

-Rättegångskostnader

Ovanstående redogörelse gäller just ansökningsavgifter. Vad gäller eventuella rättegångskostnader påverkas de också av hur stort ditt krav på din arbetsgivare är. Om ditt krav är under 22 750 kronor kommer domstolsprocessen ske genom ett s.k. förenklat tvistemål enligt 1 kap 3d § rättegångsbalken (RB). I ett förenklat tvistemål finns begränsade möjligheter att få sina rättegångskostnader ersatta. Det enda som kan ersättas, även om du skulle vinna målet är:

rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans och med ett belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619) under en timme, ansökningsavgift eller tilläggsavgift, resa och uppehälle för en part eller ställföreträdare i samband med sammanträde eller, om personlig inställelse inte föreskrivits, resa och uppehälle för ombud, vittnesbevisning, översättning av handlingar.

Detta enligt 18 kap 8a § RB.

Skulle ditt krav vara högre än 22 750 kronor kommer processen ske genom ett vanligt tvistemål där huvudregeln är att den part som förlorar målet ska stå för sina egna samt motpartens fulla rättegångskostnader (18 kap 1 § RB)

Rättegångskostnaderna blir givetvis högre av att ta hjälp av ett ombud, exempelvis en advokat. Däremot kan det också vara ett sätt för dig att få din talan igenom och rådgivningen behöver inte avse många timmar.

Vad händer när tingsrätten tar upp ärendet?

Tingsrätten kommer delge din arbetsgivare stämningsansökan. Det fungerar som en uppmaning till denne att svara på det du begär. Skulle arbetsgivaren bestrida ditt krav kommer ni att bli kallade till en muntlig förberedelse. Domaren ska här försöka få er att komma överens, dvs nå en förlikning. Går inte det kommer ni bli kallad till huvudförhandling och efter det kommer målet att avgöras. Vinner du kommer domen fungera som en exekutionstitel där kronofogden kan genomföra en utmätning om inte din arbetsgivare självmant betalar.

Skadestånd

Vad jag förstår av din fråga angående skadestånd vill du kräva ersättning i form av skadestånd på grund av att du måste driva denna process till domstol. När det gäller skadestånd måste skada anses föreligga för att kunna ersättas. I det fall du skulle vinna målet kommer du få ersatt åtminstone en timmes rådgivning (beroende på om det är ett förenklat tvistemål eller inte) och även din ansökningsavgift. Föreligger ändå någon typ av ekonomisk skada efter rättegången är det av gängse uppfattning att rättegångskostnader inte kan ersättas genom skadestånd.

Jag hoppas du fått större klarhet genom detta! Du är välkommen att återkomma om du skulle ha fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare