Medhjälp till stöld

Finns medhjälp till stöld som straffrubricering och vad är i så fall eventuell påföljd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om brott och påföljder finner vi huvudsakligen i brottsbalken (1962:700) (BrB).

Kan man dömas för medhjälp till stöld?

Stöld aktualiseras om gärningspersonen olovligen tar vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det och om tillgreppet innebär ekonomisk skada för den bestulne (8 kap. 1 § BrB).

Om någon har främjat ett gärning som i brottsbalken är straffbelagd, kan även denne dömas för medhjälp. Främjandet ska ha skett genom antingen råd (psykiskt främjande) eller dåd (fysiskt främjande) (23 kap. 4 §). Eftersom att straffansvar för stöld är föreskrivet i brottsbalken, kan man rubricera en gärning som medhjälp till stöld. Det krävs inte mycket för att ett beteende ska räknas som medhjälp, utan det räcker att man har inverkat på händelseutvecklingen i brottsfrämjande riktning. I till exempel rättsfallet NJA 1963 s. 574 dömdes en person för medhjälp till misshandel för att han hade hållit i sin väns rock medan vännen misshandlade någon annan.

Påföljd för medhjälp till stöld

Samma straffskala gäller för medhjälparen som för gärningspersonen. Straffet för stöld är böter eller fängelse i högst två år (8 kap. 1 § BrB). I regel gäller alltså detsamma för den som döms för medhjälp till stöld.

Om medhjälparen har förmåtts att medverka till brott genom tvång, svek, missbruk av dennes ungdom, oförstånd eller beroendeställning eller om medhjälparen endast medverkat i mindre mån, finns det dock skäl att döma personen till ett lindrigare straff än vad som är stadgat i lag (23 kap. 5 § BrB).

Hoppas att du fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Linda KhalidRådgivare