FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/02/2018

Måste samfälldsavgift betalas trots obeboeligt hus efter brand?

Hej, vårt hus har brunnit ner, vi hyr en lägenhet genom vårt försäkringsbolag. Måste vi betala samfälldsavgift? Huset kommer att byggas upp om ca 1år. I avgiften ingår bl.a. sophämtning, snöröjning, bredband, utomhus belysning. Tjänster som vi inte kan ta del av. Vi bor ju inte där!!! Våran ordföranden vägrar att ge oss reducerad avgift. Får han göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I din fråga framgår inte tillräcklig information för att jag ska kunna besvara dig. Jag behöver veta mera, handlar det om en bostadsrättsförening? Brinner hela huset ner? För det fall det handlar om en bostadsrättsförening, kommer lägenheten inte att vara beboelig förrän huset byggs upp? Behöver bostadsrättshavaren betala månadsavgift om lägenheten inte beboelig?

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Bästa hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare