FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/07/2018

Måste sambor genomföra en bodelning vid separation?

Hej. Jag och min sambo ska flytta isär. Vi äger hälften av våran villa som vi även har lån på. Banken är villig att skriva över lånen på mig men ville att vi skulle ta kontakt med en jurist för att göra en boendedelning. Vi vill lösa allt på egen hand och undrar därför om det räcker med att min sambo ger mig fastigheten via ett gåvobrev som vi sedan lämnar till banken för att dom ska kunna skriva över lånen på mig, eller måste man göra en boendedelning oavsett fast ingen av oss vill göra en sådan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om bodelning mellan sambor hittar du i sambolagen.

En bodelning, alltså uppdelning av egendomen ska för sambos endast ske om ena parten begär det, enligt sambolagen 8 § 1 st. Det finns därför inget krav på att en bodelning ska ske mellan sambor utan ni får välja själva.

Eftersom att ni gemensamt äger fastigheten är ni samägare, regler om samägandeskap hittar du i samäganderättslagen. Varje samägare förfogar fritt över sin andel såtillvida det inte rör egendomen i dess helhet eller dess förvaltning. Din sambo är därför fri att överlåta sin andel av egendomen, i det här fallet fastigheten till dig.

Angående övertagande av lånet är det kreditgivaren som avgör huruvida de tillåter att du tar över lånet eller inte. Din sambo kan fortfarande överlåta sin andel av fastigheten till dig oavsett om banken accepterar att du övertar lånet eller inte.

Hoppas att du fick svar på dina frågor. Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta en av Lawlines jurister.

Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare