FrågaPROCESSRÄTTVittna22/05/2019

Måste man vittna om man lider av psykisk ohälsa?

Om jag har blivit kallad till att vittna men lider av ptsd, depression och panikångest och har läkarintyg på detta är det en anledning till att ej vittna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

I Sverige gäller allmän vittnesplikt, vilket betyder att alla är skyldiga att vittna i rätten om åklagarsidan eller försvararsidan begär detta (36 kap. 1 § rättegångsbalk). Är man under 15 år eller lider man av en psykisk störning ska rätten med hänsyn till omständigheterna pröva om man ska behöva vittna (36 kap. 4 § rättegångsbalk). Du kan därför lämna in ett läkarintyg till rätten och så får de bedöma om du ska undandras från vittnesplikten. Jag tror dock inte att de problem du beskriver kommer att klassificeras som psykiska störningar och därför kommer du troligen behöva vittna ändå.

Vägrar du vittna kan rätten förelägga dig med vite (d.v.s. att du får betala skadestånd om du sedan väljer att inte vittna) och de kan också begära dig häktad (36 kap. 21 § rättegångsbalk). Även om det känns jobbigt är det därför bäst att vittna för att du inte ska få ytterligare problem. Jag råder dig att kontakta ett vittnesstöd som kan hjälpa dig.

Lawline RådgivareRådgivare