Måste man påkalla jämkning för att få ut sin laglott?

Hej!

Jag har i dagarna fått veta att min biologiska far avlidit i februari månad 2017. Har fått mig tillsänd kallelse till bouppteckningsförrättning för dödsboet. Bifogad är också ett inbördes testamente mellan honom och hans fru där han redan 2009 avsagt sig tre fastigheter till hennes förmån, men har fått nyttjanderätt återstående av hans liv. Jag uppmanas att skyndsamt godkänna testamentet eller erkänna mottagandet av testamentet. Min fråga är nu, vad händer om jag godkänner testamentet får jag ändå min laglott (vilket jag förstår är hälften av min arvslott) eller ska jag begära jämkning av testamentet för att få ut min laglott?

Hoppas få svar från er.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din far genom sitt testamente har förordnat att hans fastigheter ska tillfalla din fars fru. När du nämner nyttjanderätt i din fråga blir jag dock fundersam om det eventuellt kan finnas en gåva med i bilden. Förklara gärna lite närmare i kommentarsfältet nedan om mitt svar inte besvarar din fråga helt och hållet.

Hur stor är laglotten?

Laglotten är mycket riktigt hälften av din arvslott (7 kap. 1 § ärvdabalken). Förutsatt att du är din fars enda barn kommer hälften av hans kvarlåtenskap (efter en eventuell bodelning) alltså att vara din laglott.

Måste man begära jämkning för att få ut sin laglott?

Ja, du måste begära jämkning av testamentet för att få ut din laglott (7 kap. 3 § ärvdabalken). Detta ska göras genom att skicka en begäran till testamentstagaren (din fars fru) inom 6 månader från att du tog del av testamentet (7 kap. 3 § 3 st. ärvdabalken).

Du bör alltså inte godkänna testamentet om du inte är nöjd med den arvsfördelning som testamentet föreskriver.

Behöver du mer hjälp i detta ärende rekommenderar jag att du bokar tid med en av våra jurister. Du är självklart också välkommen att skriva en fråga i kommentarsfältet nedan.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare