FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/04/2023

Måste man flytta sitt staket om det ligger precis på mitten av två fastigheter?

Hej. Staket till hästar som står mitt på gränsen mellan oss och grannen. Gården såldes och ny granne flyttade in. Nu vill han att jag flyttar in mitt staket en meter så det inte står på gränsen. Måste jag det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är jordabalken (JB) som reglerar rättsförhållandet mellan grannar.

Måste man flytta ett staket som ligger precis på mitten av två fastigheter?

Rättsreglerna ger inte vägledning i detalj. Dock anger rättsreglerna att grannar ska ta skälig hänsyn till sin omgivning (3:1 JB). Högsta domstolen (HD) har bland annat intolkat i denna regel en granne har en skyldighet att aktivt agera för att ta hänsyn till sin omgivning och även en skyldighet att inte låta bli att agera när så krävs. Denna skyldighet ska bedömas utifrån ett objektivt bedömande av ett fall (NJA 1990 s. 71).

I ditt fall står staketet på gränsen mellan era två fastigheter. Rent tekniskt finns det egentligen inget fysiskt området som är en tomtgräns, utan det som gäller är att staketet står på båda era fastigheter. Om staketet därför skjuter in på angränsande mark, så ska det flyttas, så länge borttagandet inte medför en betydande kostnad eller olägenhet för dig som ägare (3:12 JB). Vad som avses med betydande kostnad är rättsligt oklart, men det borde krävas en större kostnad. Svaret beror därför på vilket staket du har och hur lätt och billigt ett borttagande kan göras.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Grannar ska visa varandra hänsyn. Om staketet egentligen står på din sida av fastigheten, så behöver du inte göra flytta staketet, men tänk på att själva underhållet kan bli svårt eftersom du lär behöva gå in på din grannes fastighet. Om staketet faktiskt ligger på din grannes fastighet, så lär du behöva flytta staketet. Om staketet ligger på bådas fastigheter lika mycket och du äger staketet, så lär du behöva flytta det så att det inte ligger på din grannes fastighet. Du behöver dock inte flytta staketet en meter, utan det räcker med att det flyttas så att det precis ligger på din sida av fastigheten. Min rekommendation är att du först kollar var staketet egentligen ligger. Om det ligger precis i mitten, så rekommenderar jag att du flyttar på det tillräckligt så att du också kan underhålla staketet utan några hinder, om inte ett borttagande skulle medföra en betydande kostnad.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare