FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/12/2018

Måste man betala underhållsstöd om barnet är LVU placerat?

Jag undrar varför jag ska behöva betala underhållet till mina 2 barn på 1427:- var som är LVU placerade sedan en tid tillbaka? Mitt ex och jag har gemensam vårdnad men jag tror inte hon betalar något underhåll, då hon har aktivitetsstöd. Men ska allt ekonomiskt ansvar ligga på mig då eller finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om du är tvungen att betala underhållsstöd till dina barn trots att de är LVU placerade, samt om det är meningen att du är den enda föräldern som ska vara ekonomiskt ansvarig.

För att svara på din fråga på bästa sätt ska jag dela upp mitt svar i delar.

Del 1 – vad gäller för underhållsstöd i allmänhet?
Enligt svensk lag ska föräldrar svara för underhåll åt sina barn, efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga (7 kap. 1§ st 1, föräldrabalken).

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år, men om barnet går i skolan (grundskola eller gymnasium) efter att barnet fyllt 18 år, är föräldrar underhållsskyldiga fram tills att skolgången är avslutad, men högst fram tills att barnet fyller 21 år (7 kap. 1§ st 2, föräldrabalken).

I kostnaderna för barnets underhåll ska var och en av föräldrarna bidra efter sin förmåga (7 kap. 1§ st3, föräldrabalken). Om en förälder inte kan bidra till barnets underhåll (så som du misstänker gällande ditt ex) kommer Försäkringskassan att betala ut bidraget i förälderns ställe.

Slutligen, ska en förälder som inte varaktigt bor tillsammans med barnet, eller inte har vårdnad om barnet, vara fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhåll till barnet (7 kap. 2§ föräldrabalken).

Del 2 – vad gäller för underhållsstöd när barnen är LVU placerade?
Även fast placering enligt LVU är en tvångsåtgärd finns det en viss underhållsskyldighet för föräldern/föräldrarna. Det grundläggande skälet till detta är att föräldern/föräldrarna ska bidrar till barnets försörjning även om barnet bor någon annanstans än hos föräldrarna.

Detta framgår av (8 kap. 1 § socialtjänstlagen), som anger att föräldrar i "skälig utsträckning" ska betala underhållsbidrag till socialnämnden för den vård som tillhandahållits barnet (d.v.s. familjehemsplaceringen). Av (6 kap. 2 § socialtjänstförordningen) kan utläsas att underhållsbeloppet inte för vara högre än det s.k. "underhållsstödsbeloppet" enligt 18 kap. 20 § socialförsäkringsbalken. Underhållsstödsbeloppet uppgår, vilket alltså anges i den sistnämnda paragrafen, för närvarande till;

1 573 kronor i månaden till och med månaden då barnet fyller 15 år, och 2 073 kronor i månaden från och med månaden efter den då barnet har fyllt 15 år

För dig innebär detta att du aldrig kan bli skyldig att betala mer än detta belopp per månad (vilket då går direkt till kommunen). Du har heller ingen legal skyldighet att förse ditt barn med kläder, leksaker och liknande under den tid som familjehemsplaceringen pågår. Sådana materiella bidrag är med andra ord av helt frivilligt slag.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare