Måste make ta över den andres lån vid skilsmässa? Vem får bo kvar i bostaden?

Om jag har tagit lån innan jag gifte mig måste då min man ta över halva lånet om vi skiljer oss?

Samt om min man står som första man på hyreskontraktet och vi har gemensamma barn måste då jag flytta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din man behöver inte ta över halva skulden.

Regler om äktenskap och skilsmässa finns i äktenskapsbalken. Även om man är gift bestämmer man över sin egen egendom och står för sina egna skulder (1 kap 3. § äktenskapsbalken). Dock omfattas det du och din man äger av giftorätt (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det betyder att egendomen ska ingå i en bodelning om ni skiljer er (9 kap. 1 § och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Eventuell enskild egendom ska inte vara med i bodelningen. Egendom kan bli enskild antingen genom ett äktenskapsförord eller genom ett villkor i samband med en gåva eller testamente (7 kap 2 § äktenskapsbalken). Det som ingår i bodelningen kallas för giftorättsgods.

En bodelning går till så att värdet av allt ditt giftorättsgods räknas ihop. Sedan dras det totala värdet av dina skulder av. På samma sätt räknas värdet av din mans giftorättsgods ihop, och värdet av hans skulder dras av. Det totala netto som blir över ska ni dela lika på. Din skuld kommer alltså att påverka hur mycket som finns att dela på men det är fortfarande du som står för skulden även efter skilsmässan. (11 kap. äktenskapsbalken)

Den som bäst behöver bostaden får bo kvar.

Enligt 11 kap. 8 § äktenskapsbalken får den som bäst behöver den gemensamma bostaden ta över den. I ert fall kan det till exempel bero på om någon av er får ensam vårdnad om barnen eller om en av er har bättre möjlighet att hitta ny bostad. Eftersom det är en hyresrätt behöver ingen av er "köpa ut" den andre. Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare