FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/06/2020

Måste jag som säljare häva köpet av en felaktig telefon?

Hej. Jag har sålt en telefon på en köp&sälj sida på fb. Telefonen fungerade när jag sålde den . Efter en dag skickade han en video som visade att skärmen blippade vilket den inte gjorde när jag sålde den . Han vill att jag skall ta tillbaka den och betala de 1500kr han gav för den . Jag har förklarat för honom att den inte gjorde så när jag hade den och att han själv kan ha orsakat det . Är jag skyldig att ta tillbaka den och betala honom pengarna igen ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du som privatperson sålt en telefon till en annan privatperson. Isåfall är det köplagen som reglerar vad som gäller för det köpet.

Telefonen kan anses vara felaktig om den antingen avviker från vad ni har avtalat om eller om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § KöpL). Jag kan inte ge dig ett klart besked om telefonen är felaktig eller inte. Det är en bedömning som får göras med hänsyn till bl.a. telefonens ålder och nypris. För en gammal telefon kan man förvänta sig mer felaktigheter än en ny. En dyrare telefonen förväntar man sig är i bättre skick/funktionalitet än en billig, med utgångspunkt i nypriset. Skulle telefonens nypris vara 10 000 och du säljer den för 1500 får man nog som köpare räkna med att den kan vara i sämre skick än om telefonens nypris hade varit 2000 kr.

Knäckfrågan blir om "felet" fanns när risken för telefonen övergick på köparen. Du som säljare svarar för fel som fanns innan risken gick över på köparen, även om felet visar sig först senare (21 § 1 stycket KöpL). Om du och köparen träffades vid köpet övergick risken för telefonen på köparen när han tog emot den, men om du istället skickat telefonen övergår risken på köparen när när köparen får veta att telefonen finns att hämta hos postombudet (13 § KöpL). Jag tolkar det som att telefonen inte "blippade" när du lämnade ifrån dig den, utan att det visade sig först en dag senare. Frågan blir därför om orsaken till "blippandet" fanns redan vid köpet men visade sig först senare. Det är en fråga som är väldigt svår att svara på eftersom det skulle kräva kunskaper om elektronik och dess komponenter, vilket jag tyvärr inte har. Mitt slutgiltiga svar får därför tyvärr bli att det inte är solklart vem av er som har rätt i det här fallet. Jag kommer därför gå vidare med att förklara vilka påföljder köparen kan kräva OM han skulle få rätt.

Köparen verkar både ha undersökt telefonen och lämnat meddelande om reklamation inom skälig tid (31 och 32 § KöpL). Om telefonen är felaktig och felet fanns vid köpet har köparen därför rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning (30 § KöpL). Eftersom det rör sig om en begagnad telefon lär inte avhjälpande eller omleverans bli aktuellt och vi får därför gå vidare och titta på regleringen för prisavdrag och hävning (37 § KöpL). För att köparen ska få häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för honom och att du som säljare insåg att det var av väsentlig betydelse för honom (39 § KöpL). Återigen blir det svårt för mig att avgöra om felet skulle kunna vara av väsentlig betydelse då det är en bedömning som får göras med hänsyn till telefonens ålder och pris, samt vad du visste om köparen och hans syfte med telefonköpet.

Sammanfattningsvis går det inte baserat på informationen i din fråga avgöra vem av er som har rätt. Som jag ser det har du tre alternativ:

1. Om du vill kompromissa kan du göra ett prisavdrag för att minska risken för att du blir stämd i tingsrätt och tvingas betala köparens rättegångskostnader om du förlorar tvisten.

2. Gå köparen till mötes och häva köpet.

3. Inte göra någonting alls och vänta på att köparen kanske eller kanske inte väcker talan i tingsrätt.

Jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett bättre svar än såhär. Om du vill ha mer hjälp eller komplettera din fråga med fler detaljer är du varmt välkommen att kontakta vår telefonrådgivning på 08-533 300 04. Annars kan du alltid skicka in en fråga på nytt.

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare