Måste jag skriva kontrakt med min arbetsgivare?

Hej, jag har skrivit på ett papper för extrabehovanställd.

Min chef säger att jag har en fast tjänst för att jag har mina fasta helger, varannan helg lördag till söndag. Men jag har inte skrivit på något papper att jag är fastanställd och hon säger att det behövs inte?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga, ni behöver alltså inte skriva ett nytt kontrakt för att de nya villkoren ska bli giltiga. Att skriva avtal är dock alltid säkrast, ifall det skulle bli några meningsskiljaktigheter i framtiden.

Arbetsgivaren har dessutom en skyldighet att senast en månad efter att du börjat arbeta lämna skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet (6c § lag om anställningsskydd). Du nämner att ni redan har skrivit avtal om att du är extrabehovsanställd, men om ni nu har avtalat om att du är fastanställd borde ett nytt avtal upprättas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare